Schadebeelden: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 5: | Regel 5: | ||
{| style='width:100%; margin: 1em auto 1em auto;' | {| style='width:100%; margin: 1em auto 1em auto;' | ||
− | | | + | |{{Clustering| |
− | {{Clustering| | + | |
<div> | <div> | ||
[[File:Vervormingen.png|link=]] | [[File:Vervormingen.png|link=]] | ||
Regel 19: | Regel 18: | ||
*[[Opbolling, afdrukken, opbarsten]] | *[[Opbolling, afdrukken, opbarsten]] | ||
</div>}} | </div>}} | ||
+ | |||
| | | | ||
− | {{Clustering| | + | |
+ | |{{Clustering| | ||
<div> | <div> | ||
[[File:Scheuren.png|link=]] | [[File:Scheuren.png|link=]] | ||
Regel 32: | Regel 33: | ||
*[[Opbarsten deklaag]] | *[[Opbarsten deklaag]] | ||
</div>}} | </div>}} | ||
+ | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
− | |<div | + | |
− | <div | + | |{{Clustering| |
− | + | <div> | |
− | </div> | + | [[File:icon.png|link=]] |
+ | </div>| | ||
+ | <div> | ||
+ | C. [[Beschadigingen]] | ||
+ | *[[Beschadiging grasbekleding]] | ||
+ | *[[Beschadiging harde bekleding]] | ||
+ | *[[Erosie binnentalud/binnenteen/binnenloop]] | ||
+ | *[[Erosie en afslag buitentalud]] | ||
+ | *[[Ontgrondingskuilen als gevolg van ontworteling|Omgevallen boom]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | G. [[Menselijke of dierlijke activiteiten]] | ||
+ | *[[Vertrapping door vee]] | ||
+ | *[[Graverij door dieren]] | ||
+ | *[[Graverij door menselijke invloed / werkzaamheden]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | H. [[Droogte/brand]] | ||
+ | *[[Verdroogde/verbrande grasmat]] | ||
+ | *[[Droogtescheuren]] | ||
+ | </div>}} | ||
+ | |||
| | | | ||
+ | |||
|<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | |<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | ||
<div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> D. [[Uittredend water]]</div> | <div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> D. [[Uittredend water]]</div> | ||
<div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File:.png]]</div> | <div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File:.png]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
+ | |||
|<div style='padding:5px;border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | |<div style='padding:5px;border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | ||
<div style='width:50%; float:left; line-height:128px;'> E. [[Rondom constructies]]</div> | <div style='width:50%; float:left; line-height:128px;'> E. [[Rondom constructies]]</div> | ||
Regel 50: | Regel 76: | ||
</div> | </div> | ||
| | | | ||
+ | |||
|<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | |<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | ||
<div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> F. [[Water over de dijk]] </div> | <div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> F. [[Water over de dijk]] </div> | ||
<div style='text-align:right; width:50%; float:left;'>[[File:.png]]</div> | <div style='text-align:right; width:50%; float:left;'>[[File:.png]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
| | | | ||
|- | |- | ||
+ | |||
|<div style='padding:5px;border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | |<div style='padding:5px;border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | ||
<div style='width:50%; float:left; line-height:128px;'> G. [[Drijvende objecten]]</div> | <div style='width:50%; float:left; line-height:128px;'> G. [[Drijvende objecten]]</div> | ||
<div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File:.png]]</div> | <div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File:.png]]</div> | ||
</div> | </div> | ||
+ | |||
| | | | ||
Versie van 3 okt 2014 om 08:22
|
|
||
|
|||
1 Schadebeeld / observaties
Een schadebeeld is een bepaalde visueel (met het blote oog) herkenbare, typerende vorm waarin zich een kwaliteitsvermindering van (een onderdeel van) een dijk kan manifesteren. Schadebeelden kunnen betrekking hebben op de afname van de conditie van de waterkering of op tekenen van een begin van een faalmechanisme. Tijdens een noodsituatie worden vaak diverse schadebeelden op dezelfde locatie min of meer gelijktijdig waargenomen. Dit geeft vaak meer inzicht in het daadwerkelijke faalmechanisme. Schadebeelden kunnen in verschillende omstandigheden worden geconstateerd:
- Schadebeelden bij routinematige inspectie bij normale waterstanden hebben meestal betrekking op de conditie van de waterkering.
- Bij werkzaamheden in of nabij de waterkering kan (tijdelijk) de conditie van de waterkering worden aangetast.
- Bij dijkbewaking tijdens hoogwater wordt vooral gelet op schadebeelden die direct betrekking hebben op mogelijke faalmechanismen bij dit hoogwater. Het zal duidelijk zijn dat snel en adequaat reageren hier van groot belang is. Daarnaast dient men echter ook alert te zijn op schadebeelden die duiden op een conditie-afname van de waterkering. Dit kan echter worden bemoeilijkt omdat het voorland en het buitentalud dan meestal aan het zicht onttrokken zijn.
1.1 Categoriën en soorten
Bij het indelen van alle schadebeelden is gebruik gemaakt van de volgende clustering:
- A. Vervormingen
- J. Bresvorming