Beschadiging harde bekleding: verschil tussen versies
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 61: | Regel 61: | ||
[[File:Schade_bekleding_erosie_onderliggende_lagen.png|200px|Schade bekleding door erosie onderliggende lagen]] | [[File:Schade_bekleding_erosie_onderliggende_lagen.png|200px|Schade bekleding door erosie onderliggende lagen]] | ||
+ | |||
+ | [[File:322.jpg | 200px | bron: WSRL]] | ||
|quality= | |quality= |
Versie van 22 jun 2016 om 12:30
|
Schadebeelden - Beschadigingen - Beschadiging harde bekleding
Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de Digigids zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil). Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen.
Stenen bekleding kan een een grotere golfslag weerstaan dan gras. Erosie kan snel optreden wanneer eenmaal een gat is ontstaan in de bekleding. Een spleet kan duiden op een verzakking onder water. Verzakte blokken kunnen duiden op uitspoeling van de onderlaag. Als één steen uit de bekleding is gelicht, zullen omliggende blokken ook minder vast zitten en daardoor gemakkelijker loslaten. Gelet moet worden op de volgende aspecten:
Een asfaltbekleding heeft weinig last van golven en stroming. Vooral na een hoogwater kan het asfalt beschadigd raken omdat water dat uit de dijk wil stromen van binnenuit tegen het asfalt duwt. Ook door verschuivingen van delen van de dijk kan het asfalt kapot gaan. Bij een asfaltbekleding dient gelet te worden op:
|
|
1 Kennis
- Handboek dijkbewaking
- Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)
- Technisch rapport Steenzettingen ontwerp (TAW 2003)
- Technisch rapport Steenzettingen toetsing (TAW 2003)
- Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw (1984) (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren)
- Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen (1984) (CUR 119, niet meer leverbaar)
- Technisch rapport Klei voor dijken (1996)
- Technisch rapport asfalt voor waterkeren (2002)
2 Hulpmiddelen
- Cursus dijkwacht 1 en 2
- schaderegistratieformulier “beschadigingen” van Waterschap Rivierenland
- schaderegistratieformulier “Drijfvuil” van Waterschap Rivierenland
- Instruktion zur Deichverteidigung
- Digigids
- Inspectiewijzer waterkeringen, technisch deel (Handreiking inspecties waterkeringen, 2012)