Beschadiging harde bekleding: verschil tussen versies
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
(5 tussenliggende versies door 2 gebruikers worden niet weergegeven) | |||
Regel 14: | Regel 14: | ||
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] | *[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] | ||
*[[Erosie buitentalud of vooroever ]] | *[[Erosie buitentalud of vooroever ]] | ||
− | *[[ | + | *[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] |
*[[Erosie binnentalud]] | *[[Erosie binnentalud]] | ||
*[[Menselijke activiteit]] | *[[Menselijke activiteit]] | ||
Regel 31: | Regel 31: | ||
|intro= | |intro= | ||
− | Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de | + | Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de {{Digigids}} zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil). |
Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen. | Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen. | ||
Regel 61: | Regel 61: | ||
[[File:Schade_bekleding_erosie_onderliggende_lagen.png|200px|Schade bekleding door erosie onderliggende lagen]] | [[File:Schade_bekleding_erosie_onderliggende_lagen.png|200px|Schade bekleding door erosie onderliggende lagen]] | ||
+ | |||
+ | [[File: 332.JPG | 200px | bron: WSRL]] | ||
|quality= | |quality= | ||
Regel 71: | Regel 73: | ||
*Technisch rapport Steenzettingen ontwerp (TAW 2003) | *Technisch rapport Steenzettingen ontwerp (TAW 2003) | ||
*Technisch rapport Steenzettingen toetsing (TAW 2003) | *Technisch rapport Steenzettingen toetsing (TAW 2003) | ||
− | *Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw 1984 (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren) | + | *Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw (1984) (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren) |
− | *Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen 1984 (CUR 119, niet meer leverbaar) | + | *Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen (1984) (CUR 119, niet meer leverbaar) |
− | *[[Media:Technisch_Rapport_Klei_voor_dijken.pdf | Technisch rapport Klei voor dijken 1996]] | + | *[[Media:Technisch_Rapport_Klei_voor_dijken.pdf | Technisch rapport Klei voor dijken (1996)]] |
− | *Technisch rapport asfalt voor waterkeren 2002 | + | *Technisch rapport asfalt voor waterkeren (2002) |
==Hulpmiddelen== | ==Hulpmiddelen== | ||
− | *[ | + | *[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-1/ Cursus Dijkwacht 1, Deltares] |
− | * | + | *[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-2/ Cursus Dijkwacht 2, Deltares] |
− | * | + | *[[Schaderegistratieformulieren |Schaderegistratieformulier “beschadigingen” van Waterschap Rivierenland]] |
+ | *[[Schaderegistratieformulieren |Schaderegistratieformulier “Drijfvuil” van Waterschap Rivierenland]] | ||
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]] | *[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]] | ||
− | * | + | *{{Digigids}} |
− | *[ | + | *[https://www.stowa.nl/sites/default/files/assets/PUBLICATIES/Publicaties%202012/STOWA%202012-14%20PIW%20technisch%20deel.pdf Inspectiewijzer waterkeringen, technisch deel (Handreiking inspecties waterkeringen, 2012)] |
==Ervaringen== | ==Ervaringen== | ||
*[[Media: TAW Water tegen de dijk (1993).pdf | TAW Water tegen de dijk (1993)]] | *[[Media: TAW Water tegen de dijk (1993).pdf | TAW Water tegen de dijk (1993)]] |
Huidige versie van 6 sep 2018 om 13:55
|
Schadebeelden - Beschadigingen - Beschadiging harde bekleding
Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de Digigids zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil). Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen.
Stenen bekleding kan een een grotere golfslag weerstaan dan gras. Erosie kan snel optreden wanneer eenmaal een gat is ontstaan in de bekleding. Een spleet kan duiden op een verzakking onder water. Verzakte blokken kunnen duiden op uitspoeling van de onderlaag. Als één steen uit de bekleding is gelicht, zullen omliggende blokken ook minder vast zitten en daardoor gemakkelijker loslaten. Gelet moet worden op de volgende aspecten:
Een asfaltbekleding heeft weinig last van golven en stroming. Vooral na een hoogwater kan het asfalt beschadigd raken omdat water dat uit de dijk wil stromen van binnenuit tegen het asfalt duwt. Ook door verschuivingen van delen van de dijk kan het asfalt kapot gaan. Bij een asfaltbekleding dient gelet te worden op:
|
|
1 Kennis
- Handboek dijkbewaking
- Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)
- Technisch rapport Steenzettingen ontwerp (TAW 2003)
- Technisch rapport Steenzettingen toetsing (TAW 2003)
- Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw (1984) (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren)
- Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen (1984) (CUR 119, niet meer leverbaar)
- Technisch rapport Klei voor dijken (1996)
- Technisch rapport asfalt voor waterkeren (2002)
2 Hulpmiddelen
- Cursus Dijkwacht 1, Deltares
- Cursus Dijkwacht 2, Deltares
- Schaderegistratieformulier “beschadigingen” van Waterschap Rivierenland
- Schaderegistratieformulier “Drijfvuil” van Waterschap Rivierenland
- Instruktion zur Deichverteidigung
- Digigids
- Inspectiewijzer waterkeringen, technisch deel (Handreiking inspecties waterkeringen, 2012)