Beschadiging harde bekleding: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|1}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
Regel 9: Regel 9:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[overloop]]
+
*[[Overloop]]
*[[overslag]]
+
*[[Overslag]]
*[[instabiliteit door erosie bij overslag]]
+
*[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]]
*[[instabiliteit bekleding buitentalud]]
+
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]]
*[[erosie / beschadiging buitentalud en/of vooroever]]
+
*[[Erosie buitentalud of vooroever ]]
*[[afschuiving buitentalud door snelle daling buitenwaterstand]]
+
*[[Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater ]]
*[[erosie binnentalud]]
+
*[[Erosie binnentalud]]
*[[erosie buitentalud]]
+
*[[Menselijke activiteit]]
*[[menselijke activiteit]]
+
*[[Dierlijke activiteit]]
*[[dierlijke activiteit]]
+
*[[Golvende langsstroming]]
*[[golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen]]
+
*[[IJsgang]]
*[[ijsgang]]
+
*[[Verkeersbelasting]] door scheepvaart
*[[verkeersbelasting]] door scheepvaart
+
*[[Aardschokken]]
*[[aardschokken]]
+
 
</div>
 
</div>
  
Regel 32: Regel 31:
  
 
|intro=
 
|intro=
Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen.
+
Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de [http://digigids.hetwaterschapshuis.nl/dg/starter.php Digigids] zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil).
 
+
|img=
+
[[File:Verzakking blokken.jpeg|200px|Verzakking blokken]]
+
 
+
|quality=
+
red
+
}}
+
 
+
==Kennis==
+
Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de [http://digigids.hetwaterschapshuis.nl/dg/starter.php Digigids] zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil).
+
  
 
Stenen bekleding kan een een grotere golfslag weerstaan dan gras. Erosie kan snel optreden wanneer eenmaal een gat is ontstaan in de bekleding. Een spleet kan duiden op een verzakking onder water. Verzakte blokken kunnen duiden op uitspoeling van de onderlaag.  
 
Stenen bekleding kan een een grotere golfslag weerstaan dan gras. Erosie kan snel optreden wanneer eenmaal een gat is ontstaan in de bekleding. Een spleet kan duiden op een verzakking onder water. Verzakte blokken kunnen duiden op uitspoeling van de onderlaag.  
Regel 53: Regel 42:
 
*Zijn er blokken verzakt?
 
*Zijn er blokken verzakt?
  
Een asfaltbekleding heeft weinig last vasn golven en stroming. Vooral na een hoogwater kan het asfalt beschadigd raken omdat water dat uit de dijk wil stromen van binnenuit tegen het asfalt duwt. Ook door verschuivingen van delen van de dijk kan het asfalt kapot gaan. Bij een asfaltbekleding dient gelet te worden op:
+
Een asfaltbekleding heeft weinig last van golven en stroming. Vooral na een hoogwater kan het asfalt beschadigd raken omdat water dat uit de dijk wil stromen van binnenuit tegen het asfalt duwt. Ook door verschuivingen van delen van de dijk kan het asfalt kapot gaan. Bij een asfaltbekleding dient gelet te worden op:
 
-[[scheuren]] in het asfalt;
 
-[[scheuren]] in het asfalt;
 
-[[verzakkingen]]
 
-[[verzakkingen]]
  
Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten [[beschadigingen]] of [[vervormingen]] is daarom cereist op deze plaatsen.
+
Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen.
  
Zie ook:
+
|img=
 +
[[File:Verzakking blokken.jpeg|200px|Verzakking blokken]]
 +
 
 +
[[File:Gat_in_asfalt.JPG|200px|Schade asfalt (beeld: Digigids)]]
 +
 
 +
|quality=
 +
red
 +
}}
 +
 
 +
==Kennis==
 
*[[Media: Handboek dijkbewaking.pdf | Handboek dijkbewaking]]
 
*[[Media: Handboek dijkbewaking.pdf | Handboek dijkbewaking]]
 
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)]]
 
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)]]
Regel 66: Regel 64:
 
*Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw 1984 (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren)
 
*Leidraad voor toepassing van asfalt in de waterbouw 1984 (nu als bijlage bij het Technisch rapport asfalt voor waterkeren)
 
*Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen 1984 (CUR 119, niet meer leverbaar)
 
*Leidraad cementbetonnen dijkbekledingen 1984 (CUR 119, niet meer leverbaar)
*Technisch rapport klei voor dijken 1996
+
*[[Media:Technisch_Rapport_Klei_voor_dijken.pdf | Technisch rapport Klei voor dijken 1996]]
 
*Technisch rapport asfalt voor waterkeren 2002
 
*Technisch rapport asfalt voor waterkeren 2002
  

Versie van 21 okt 2014 om 18:14


Schadebeelden sel.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Beschadiging harde bekleding


Schadebeelden - Beschadigingen - Beschadiging harde bekleding

Beschadigingen aan de harde bekledingen (asfalt- of steenbekledingen) op het buitentalud kunnen zeer divers zijn. Blokken uit de bekleding kunnen verzakken, los komen of verdwijnen. In asfaltbekledingen kunnen scheuren worden waargenomen. De beschadigingen zijn erg afhankelijk van het soort asfalt of de soort steenbekleding. In de Digigids zijn alle mogelijkheden weergegeven. Als voorbeeld wordt genoemd dat bij zuilen of blokken sprake kan zijn van gaten, openingen tussen de stenen, gekamde of losse stenen, verzakkingen of opbollingen en uitspoeling van filter materiaal onder de stenen. De harde bekleding zorgt voor een voldoende waterdichtheid van het buitentalud en/of bescherming tegen de erosieve werking van golven (of andere belastingen zoals drijfvuil).

Stenen bekleding kan een een grotere golfslag weerstaan dan gras. Erosie kan snel optreden wanneer eenmaal een gat is ontstaan in de bekleding. Een spleet kan duiden op een verzakking onder water. Verzakte blokken kunnen duiden op uitspoeling van de onderlaag.

Als één steen uit de bekleding is gelicht, zullen omliggende blokken ook minder vast zitten en daardoor gemakkelijker loslaten. Gelet moet worden op de volgende aspecten:

  • Hoeveel blokken zijn verdwenen en hoe groot is het oppervlakwaar de bekleding is verdwenen?
  • Is er ook een gat in de laag onder de blokken?
  • Wat zijn de mogelijke oorzaken?
  • Zijn er spleten tussen de rijen blokken?
  • Zijn er blokken verzakt?

Een asfaltbekleding heeft weinig last van golven en stroming. Vooral na een hoogwater kan het asfalt beschadigd raken omdat water dat uit de dijk wil stromen van binnenuit tegen het asfalt duwt. Ook door verschuivingen van delen van de dijk kan het asfalt kapot gaan. Bij een asfaltbekleding dient gelet te worden op: -scheuren in het asfalt; -verzakkingen

Bij alle bekledingen komen overgangen voor van de ene soort bekleding naar de andere. Zulke overgangen zijn meestal de meest kwetsbare plaatsen van een talud. Extra aandacht voor alle soorten beschadigingen of vervormingen is daarom vereist op deze plaatsen.

Verzakking blokken

Schade asfalt (beeld: Digigids)


1 Kennis


2 Hulpmiddelen


3 Ervaringen