Overslag: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|2}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
Regel 33: Regel 33:
  
 
|intro=
 
|intro=
Golfoverslag ontstaat door een combinatie van grote golfhoogte (veel wind en lange strijklengte) en een hoge buitenwaterstand. Het buitenwater hoeft dus nog niet tot aan de kruin van de dijk te staan. Er stroomt onregelmatig water over de dijk. De intensiteit (hoeveelheid water) kan hoog zijn, maar de duur (van de watergolf) is kort. Omdat de kruinhoogte nooit egaal is zal veelal sprake zijn van geconcentreerde stroming. Ook hier geldt dat het waterbezwaar ten gevolge van golfoverslag niet zo zeer tot problemen leidt, maar dat door [[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag|infiltratie van water in het binnentalud]], verweking en erosie van het binnentalud en de kruin dijkdoorbraak kan optreden.
+
Bij golfoverslag slaat of golft er onregelmatig water over de dijk. De hoeveelheid water kan veel zijn, maar de duur is steeds kort. Golfoverslag ontstaat door een combinatie van een hoge buitenwaterstand en een grote golfhoogte (ten gevolge van een harde wind of scheepvaart). Het water hoeft dus nog niet tot aan de kruin te staan in geval van overslag. In veel gevallen zal er sprake zijn van lokale golfoverslag, omdat de kruinhoogte niet helemaal egaal over de hele dijklengte.
Dijken zijn erop berekend dat af en toe golven over de dijk heen komen. Als er veel of grote golven over de dijk slaan, kan het binnentalud beschadigd raken.  
+
  
[http://www.youtube.com/watch?v=gHiRCCH1_zA Animatie]
+
De hoeveelheid water dat over de dijk komt zal meestal niet het probleem zijn. Dijken zijn erop berekend dat er af en toe golven over de dijk komen. Maar als er veel of grote golven over de dijk slaan, kan het binnentalud beschadigd raken. Door de [[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag|infiltratie van water in het binnentalud]]  kan verweking en erosie van het binnentalud en de kruin optreden, met mogelijkerwijze een dijkdoorbraak ten gevolg.  Golven kunnen natuurlijk ook het buitentalud beschadigen.
 +
 
 +
Wanneer golven tot minder dan een halve meter onder de kruin tegen de dijk oplopen, moet dit gemeld worden aan de dijkpost. Tevens moet dan regelmatig worden gecontroleerd p overslag. Ook dient de oorzaak (bijvoorbeeld wind of schaapvaart) te worden vermeld. Als de [[definities|golfoploop]] te hoog wordt kan de dijkpost opdracht geven de kruin plaatselijk op te hogen (zandzakken, strobalen etc.).  Als er golven over de dijk komen, moet er nagegaan worden of het binnentalud hierdoor beschadigd wordt. Ook moet bekeken worden of het water alleen langs het talud naar beneden stroomt of in het talud infiltreert. Bij infiltratie verdwijnt het water in de dijk. De sterkte van de dijk neemt hierdoor af. Ook van het water dat langs het talud naar beneden stroomt moet nagegaan worden waar  het blijft.
 +
 
 +
Langs rivierdijken en boezemkaden zal golfoverslag veel minder een probleem zijn. De golven op rivieren zijn veel kleiner dan op zee of op de meren i.v.m. de beperkte strijklengte. Bij zeedijken speelt dit faalmechanisme echter een hoofdrol .
 +
 
 +
Als er veel golfoverslag optreedt zijn maatregelen meestal niet meer mogelijk. De dijk is dan onbegaanbaar voor personen en verkeer. Mogelijkerwijs kunnen nog inspecties binnendijks worden uitgevoerd, om na te gaan of het binnentalud beschadigd raakt.
 +
 
 +
 
 +
Zie ook deze [http://www.youtube.com/watch?v=gHiRCCH1_zA animatie] (illustratief filmpje) van de UvW.
  
 
|img=
 
|img=
[[File:Overslag.jpeg|200px|Overslag (https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Hans Johanson)]]
+
[[File:Overslag2.png|200px|Overslag (uit: EurOtop Overtopping manual)]]
  
 
|quality=
 
|quality=
Regel 46: Regel 54:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
Golven lopen tegen het [[definities|talud]] op, komen op de [[definities|kruin]] of slaan eroverheen. Golfoploop tot minder dan een halve meter melden aan de dijkpost en regelmatig controleren op overslag. Er dient ook aangegeven te worden of de oorzaak wind of scheepvaart is. Als de [[definities|golfoploop]] te hoog wordt kan de dijkpost opdracht geven de kruin plaatselijk op te hogen (zandzakken, strobalen etc.) Golven kunnen het [[buitentalud]] beschadigen en overlaande golven ook het [[definities|binnentalud]]. Bovendien kan de dijk bij langdurige overslag verzadigd raken, wat de [[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag|stabiliteit]] beïnvloedt.
 
 
Als er golven over de dijk komen, moet er nagegaan worden of het binnentalud hierdoor beschadigd wordt. Ook moet bekeken worden of het water alleen langs het talud  naar beneden stroomt of in het talud infiltreert. Bij infiltratie verdwijnt het water in de dijk. De sterkte van de dijk neemt hierdoor af.
 
Ook van het water dat langs het talud naar beneden stroomt moet nagegaan worden waar  het blijft.
 
 
Langs rivierdijken en boezemkaden zal golfoverslag veel minder een probleem zijn. De golven op rivieren zijn veel kleiner dan op zee of op de meren i.v.m. de beperkte strijklengte.
 
 
Bij zeedijken staat altijd een harde wind en daardoor hoge golven waardoor dit faalmechanisme een hoofdrol speelt.
 
 
Als er veel golfoverslag optreedt zijn maatregelen meestal niet meer mogelijk. De dijk is onbegaanbaar voor personen en verkeer. Zo mogelijk kunnen nog inspecties binnendijks worden uitgevoerd, om na te gaan of het binnentalud beschadigd raakt.
 
 
 
 
 
*[http://www.overtopping-manual.com/manual.html EurOtop - Wave Overtopping of Sea Defences and Related Structures: Assessment Manual]
 
*[http://www.overtopping-manual.com/manual.html EurOtop - Wave Overtopping of Sea Defences and Related Structures: Assessment Manual]
 
*Overslagproeven binnen SBW
 
*Overslagproeven binnen SBW

Versie van 6 okt 2014 om 13:51


Schadebeelden.png
Faalmechanismen sel.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Overslag



Bij golfoverslag slaat of golft er onregelmatig water over de dijk. De hoeveelheid water kan veel zijn, maar de duur is steeds kort. Golfoverslag ontstaat door een combinatie van een hoge buitenwaterstand en een grote golfhoogte (ten gevolge van een harde wind of scheepvaart). Het water hoeft dus nog niet tot aan de kruin te staan in geval van overslag. In veel gevallen zal er sprake zijn van lokale golfoverslag, omdat de kruinhoogte niet helemaal egaal over de hele dijklengte.

De hoeveelheid water dat over de dijk komt zal meestal niet het probleem zijn. Dijken zijn erop berekend dat er af en toe golven over de dijk komen. Maar als er veel of grote golven over de dijk slaan, kan het binnentalud beschadigd raken. Door de infiltratie van water in het binnentalud kan verweking en erosie van het binnentalud en de kruin optreden, met mogelijkerwijze een dijkdoorbraak ten gevolg. Golven kunnen natuurlijk ook het buitentalud beschadigen.

Wanneer golven tot minder dan een halve meter onder de kruin tegen de dijk oplopen, moet dit gemeld worden aan de dijkpost. Tevens moet dan regelmatig worden gecontroleerd p overslag. Ook dient de oorzaak (bijvoorbeeld wind of schaapvaart) te worden vermeld. Als de golfoploop te hoog wordt kan de dijkpost opdracht geven de kruin plaatselijk op te hogen (zandzakken, strobalen etc.). Als er golven over de dijk komen, moet er nagegaan worden of het binnentalud hierdoor beschadigd wordt. Ook moet bekeken worden of het water alleen langs het talud naar beneden stroomt of in het talud infiltreert. Bij infiltratie verdwijnt het water in de dijk. De sterkte van de dijk neemt hierdoor af. Ook van het water dat langs het talud naar beneden stroomt moet nagegaan worden waar het blijft.

Langs rivierdijken en boezemkaden zal golfoverslag veel minder een probleem zijn. De golven op rivieren zijn veel kleiner dan op zee of op de meren i.v.m. de beperkte strijklengte. Bij zeedijken speelt dit faalmechanisme echter een hoofdrol .

Als er veel golfoverslag optreedt zijn maatregelen meestal niet meer mogelijk. De dijk is dan onbegaanbaar voor personen en verkeer. Mogelijkerwijs kunnen nog inspecties binnendijks worden uitgevoerd, om na te gaan of het binnentalud beschadigd raakt.


Zie ook deze animatie (illustratief filmpje) van de UvW.

Overslag (uit: EurOtop Overtopping manual)


1 Kennis


2 Hulpmiddelen


3 Ervaringen