Erosie buitentalud of vooroever: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{CatNav}} {{Tegel |terug= <div> </div> |verder= <div> *Opvullen van afschuivingen aan het buitentalud(III) *Beveiliging buitentalud tegen erosie (IV) *[...')
 
Regel 4: Regel 4:
 
|terug=
 
|terug=
 
<div>
 
<div>
 +
*[[Vervormingen]]
 +
*[[Erosie en afslag buitentalud]]
 +
*[[Beschadiging grasbekleding]]
 +
*[[Beschadiging harde bekleding]]
  
 
</div>
 
</div>
Regel 9: Regel 13:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[Opvullen van afschuivingen aan het buitentalud]](III)
+
*[[Opvullen van afschuivingen aan het buitentalud]]
*[[Beveiliging buitentalud tegen erosie]] (IV)
+
*[[Beveiliging buitentalud tegen erosie]]  
*[[Bescherming buitentalud tegen kolkvorming]](IX)
+
*[[Bescherming buitentalud tegen kolkvorming]]
*[[Herstel afgeschoven buitentalud]] (XXII)
+
*[[Herstel afgeschoven buitentalud]]  
*[[Lokale afschuivingen opvullen]] (XXIII)
+
*[[Lokale afschuivingen opvullen]]  
*[[Dekzeil plaatsen bij lokaal beperkte schade]](XXIV)
+
*[[Dekzeil plaatsen bij lokaal beperkte schade]]
*[[Verwijderen drijfvuil]] (XXV)
+
*[[Verwijderen drijfvuil]]  
*[[Diepe gaten vullen met zandzakken]](XXVI)
+
*[[Diepe gaten vullen met zandzakken]]
*[[Talud onder water aanvullen met zandzakken]] (XXXIII)
+
*[[Talud onder water aanvullen met zandzakken]]  
*[[Scheepvaartsmaatregelen]] (XXXIV)
+
*[[Scheepvaartsmaatregelen]]  
 
</div>
 
</div>
  
Regel 32: Regel 36:
  
 
|img=
 
|img=
 
+
[[File:faalmech_erosiebuitentalud.jpeg|200px|Faalmechanisme erosie buitentalud]]
  
 
|quality=
 
|quality=
Regel 39: Regel 43:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
*“Water tegen de Dijk” (TAW, 1993)
+
*[[Media: TAW Water tegen de dijk (1993).pdf | TAW Water tegen de dijk (1993)]]
 
*Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs, 1993)
 
*Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs, 1993)
*“Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)
+
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater(DWW, 1996)]]
  
 
{{ExpertInfo
 
{{ExpertInfo
Regel 60: Regel 64:
  
 
==Ervaringen==
 
==Ervaringen==
*“Water tegen de Dijk” (TAW, 1993)
+
*[[Media: TAW Water tegen de dijk (1993).pdf | TAW Water tegen de dijk (1993)]]

Versie van 18 sep 2014 om 11:07


Schadebeelden.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Erosie buitentalud of vooroever


Faalmechanisme - Erosie - Erosie buitentalud of vooroever

Door golfaanval en grote stroomsnelheden (langsstroming) van water kan erosie van het buitentalud optreden. Grote delen van het buitentalud en/of de vooroever kunnen daarbij verdwijnen waardoor de dijk uiteindelijk kan bezwijken. Golfaanval kan optreden door deining, windgolven en door haalgolven veroorzaakt door scheepsvaart. Vaak ook combinatie van drijfvuil met golven kan beschadiging veroorzaken. De overgang van gezette steen naar gras is vaak gevoelig voor erosie.

Faalmechanisme erosie buitentalud


1 Kennis


Verdere verdieping:

Rivierdijken:

  • Bij rivieren kan erosie veroorzaakt worden door grote rivierafvoer, vooral in de buitenbocht. Twen gevolge van dit mechanisme kan de stabiliteit van het dijklichaam ernstig in gevaar worden gebracht (gevolg: afschuiving of zettingsvloeiing).

Zeedijken:

  • Bij zeedijken staat altijd een harde wind en daardoor hoge golven waardoor beschadigingen aan het buitentalud een hoofdrol spelen.
  • Door onder een hoek invallende golven en getijdestromen kan aan de kust erosie plaatsvinden van het voorland.
  • Het dijklichaam van een zeedijk is vaak ander opgebouwd dan een rivierdijk. Er zal altijd een harde taludbekleding op het buitentalud aanwezig zijn, behalve op het bovenste deel van het talud. Veelal is het dijklichaam van een zeedijk van zand opgebouwd. Dit houdt in dat bij beschadiging van de taludbekleding erosie van het dijlichaam snel kan plaatsvinden.
  • Bij beschadiging van het buitentalud bij stijgende waterstand ontstaat een ernstige situatie. Verdere inspectie wordt bijna onmogelijk, doordat het beschadigde deel van het talud onder water verdwijnt. Door erosie van de onderliggende lagen kan snel een gat gevormd worden. Directe maatregelen zijn vaak niet mogelijk. Het gat kan dan pas bij de eerstvolgende laagwaterperiode worden gedicht.


2 Hulpmiddelen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd)

3 Ervaringen