Faalmechanisme: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[ongecontroleerde versie] | [ongecontroleerde versie] |
Regel 11: | Regel 11: | ||
|<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | |<div style='padding:5px; border:2px solid lightgrey; overflow:hidden;'> | ||
<div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> B. [[Piping]] </div> | <div style='width:50%;float:left; line-height:128px;'> B. [[Piping]] </div> | ||
− | <div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File: | + | <div style='text-align:right; width:50%; float:left;'> [[File:Piping_mech.jpeg]]</div> |
</div> | </div> | ||
| | | |
Versie van 1 okt 2014 om 09:20
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofdfaalmechanismen:
- A. Overslag en overloop
- B. Piping
- Hydraulische grondbreuk (STHP)
- Heave (STH)
- Piping (STP)
- C. Instabiliteit
- Opdrijven en opbarsten (ST)
- Macro-instabiliteit binnenwaarts (STBI)
- Macro-instabiliteit buitenwaarts (STBU)
- Microinstabiliteit (STMI)
- Instabiliteit bekleding buitentalud (STBK)
- Zettingsvloeiing (STVL)
- Afschuiven van het binnentalud
- Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater
- Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond (squeezing)
Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken:
- E. Oorzaken en invloeden
- Invloed niet-waterkerende objecten
- Betrouwbaarheid sluiting (BS)
- Menselijke activiteit
- Dierlijke activiteit
- Golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen
- Drijfvuil
- IJsgang en kruiend ijs
- Verkeersbelasting
- Aardschokken
- Brand
- Droogte
- Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen