Faalmechanisme: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[ongecontroleerde versie] | [ongecontroleerde versie] |
Regel 3: | Regel 3: | ||
**[[Overloop]] (HT) | **[[Overloop]] (HT) | ||
**[[Overslag]] (HT) | **[[Overslag]] (HT) | ||
− | **[[ | + | **[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]] (HT) |
*[[Piping (overzicht)]] | *[[Piping (overzicht)]] | ||
− | **[[ | + | **[[Hydraulische grondbreuk]] (STHP) |
**[[Heave]] (STH) | **[[Heave]] (STH) | ||
**[[Piping]] (STP) | **[[Piping]] (STP) | ||
Regel 28: | Regel 28: | ||
Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt: | Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt: | ||
*[[Oorzaken en invloeden]] | *[[Oorzaken en invloeden]] | ||
− | **[[Invloed | + | **[[Invloed niet-waterkerende objecten]] |
**[[Betrouwbaarheid sluiting (BS)]] | **[[Betrouwbaarheid sluiting (BS)]] | ||
**[[Menselijke activiteit]] | **[[Menselijke activiteit]] |
Versie van 18 sep 2014 om 13:48
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen:
- Piping (overzicht)
- Hydraulische grondbreuk (STHP)
- Heave (STH)
- Piping (STP)
- Instabiliteit
- Opdrijven en opbarsten (ST)
- Macro-instabiliteit binnenwaarts (STBI)
- Macro-instabiliteit buitenwaarts (STBU)
- Microinstabiliteit (STMI)
- Instabiliteit bekleding buitentalud (STBK)
- Zettingsvloeiing (STVL)
- Afschuiven van het binnentalud
- Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater
- Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond (squeezing)
Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt:
- Oorzaken en invloeden
- Invloed niet-waterkerende objecten
- Betrouwbaarheid sluiting (BS)
- Menselijke activiteit
- Dierlijke activiteit
- Golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen
- Drijfvuil
- IJsgang en kruiend ijs
- Verkeersbelasting
- Aardschokken
- Brand
- Droogte
- Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen