Faalmechanisme: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[ongecontroleerde versie] | [ongecontroleerde versie] |
(→Overige oorzaken en invloeden) |
|||
Regel 66: | Regel 66: | ||
==Overige oorzaken en invloeden== | ==Overige oorzaken en invloeden== | ||
Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken: | Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken: | ||
− | |||
− | |||
− | |||
{{Clustering| | {{Clustering| | ||
<div> | <div> | ||
Regel 88: | Regel 85: | ||
*[[Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen]] | *[[Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen]] | ||
</div>}} | </div>}} | ||
− | | | + | | |
+ | | | ||
+ | | | ||
+ | |- | ||
|} | |} |
Versie van 15 okt 2014 om 12:09
1 Faalmechanismen
Een waterkering kan bezwijken als gevolg van verschillende faalmechanismen. Dat zijn processen die tot leiden tot bezwijken van dijk. Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofdfaalmechanismen:
A. Overslag en overloop
|
B. Piping
|
||
C. Instabiliteit
|
|
2 Overige oorzaken en invloeden
Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken:
E. Oorzaken en invloeden
- Invloed niet-waterkerende objecten
- Betrouwbaarheid sluiting (BS)
- Menselijke activiteit
- Dierlijke activiteit
- Golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen
- Drijfvuil
- IJsgang en kruiend ijs
- Verkeersbelasting
- Aardschokken
- Brand
- Droogte
- Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen
| | | |- |}