Faalmechanisme: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[ongecontroleerde versie] | [ongecontroleerde versie] |
Regel 1: | Regel 1: | ||
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen: | Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen: | ||
*[[Overslag en overloop]] | *[[Overslag en overloop]] | ||
− | **[[ | + | **[[Overloop]] (HT) |
− | **[[ | + | **[[Overslag]] (HT) |
− | **[[ | + | **[[Infiltratie toplaag binnentalud]] en instabiliteit (afschuiven binnentalud) door overstromend water bij een combinatie van hoge waterstand en bij overslag (HT) |
*[[Piping (overzicht)]] | *[[Piping (overzicht)]] | ||
− | **[[ | + | **[[Hydraulisch grondbreuk]] (opdrijven en opbarsten) (STHP) |
− | **[[ | + | **[[Heave]] (STH) |
− | **[[ | + | **[[Piping]] (STP) |
*[[Instabiliteit]] | *[[Instabiliteit]] | ||
− | **[[ | + | **[[Opdrijven en opbarsten]] (ST) |
− | **[[ | + | **[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]] (STBI) |
− | **[[ | + | **[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] (STBU) |
− | **[[ | + | **[[Microinstabiliteit]] (STMI) |
− | **[[ | + | **[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] (STBK) |
− | **[[ | + | **[[Zettingsvloeiing]] (STVL) |
− | **[[ | + | **[[Afschuiven van het binnentalud]] |
− | **[[ | + | **[[Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]] |
− | **[[ | + | **[[Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond]] (squeezing) |
*[[Erosie]] | *[[Erosie]] | ||
− | **[[ | + | **[[Erosie binnentalud]] |
− | **[[ | + | **[[Erosie buitentalud of vooroever]] |
Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt: | Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt: | ||
− | *[[Oorzaken | + | *[[Oorzaken en invloeden]] |
− | **[[ | + | **[[Invloed van niet-waterkerende objecten]] (NWO's) |
− | **[[ | + | **[[Betrouwbaarheid sluiting (BS)]] |
− | **[[ | + | **[[Menselijke activiteit]] |
− | **[[ | + | **[[Dierlijke activiteit]] |
− | **[[ | + | **[[Golvende langsstroming]] / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen |
− | **[[ | + | **[[Drijfvuil]] |
**[[IJsgang en kruiend ijs]] | **[[IJsgang en kruiend ijs]] | ||
− | **[[ | + | **[[Verkeersbelasting]] |
− | **[[ | + | **[[Aardschokken]] |
− | **[[ | + | **[[Brand]] |
− | **[[ | + | **[[Droogte]] |
− | **[[ | + | **[[Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen]] |
Versie van 17 sep 2014 om 14:28
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen:
- Overslag en overloop
- Overloop (HT)
- Overslag (HT)
- Infiltratie toplaag binnentalud en instabiliteit (afschuiven binnentalud) door overstromend water bij een combinatie van hoge waterstand en bij overslag (HT)
- Piping (overzicht)
- Hydraulisch grondbreuk (opdrijven en opbarsten) (STHP)
- Heave (STH)
- Piping (STP)
- Instabiliteit
- Opdrijven en opbarsten (ST)
- Macro-instabiliteit binnenwaarts (STBI)
- Macro-instabiliteit buitenwaarts (STBU)
- Microinstabiliteit (STMI)
- Instabiliteit bekleding buitentalud (STBK)
- Zettingsvloeiing (STVL)
- Afschuiven van het binnentalud
- Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater
- Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond (squeezing)
Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt:
- Oorzaken en invloeden
- Invloed van niet-waterkerende objecten (NWO's)
- Betrouwbaarheid sluiting (BS)
- Menselijke activiteit
- Dierlijke activiteit
- Golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen
- Drijfvuil
- IJsgang en kruiend ijs
- Verkeersbelasting
- Aardschokken
- Brand
- Droogte
- Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen