Faalmechanisme: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[ongecontroleerde versie] | [ongecontroleerde versie] |
Regel 32: | Regel 32: | ||
**[[golvende langsstroming]] / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen | **[[golvende langsstroming]] / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen | ||
**[[drijfvuil]] | **[[drijfvuil]] | ||
− | **[[ | + | **[[IJsgang]] / kruiend ijs |
**[[verkeersbelasting]] | **[[verkeersbelasting]] | ||
**[[aardschokken]] | **[[aardschokken]] |
Versie van 15 jul 2014 om 10:41
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen:
- Overslag en overloop
- overloop (HT)
- overslag (HT)
- Infiltratie toplaag binnentalud en instabiliteit (afschuiven binnentalud) door overstromend water bij een combinatie van hoge waterstand en bij overslag (HT)
- Piping (overzicht)
- hydraulisch grondbreuk (opdrijven en opbarsten) (STHP)
- heave (STH)
- piping (STP)
- Instabiliteit
- opdrijven en opbarsten (ST)
- macro-instabiliteit binnenwaarts (STBI)
- macro-instabiliteit buitenwaarts (STBU)
- microinstabiliteit (STMI)
- instabiliteit bekleding buitentalud (STBK)
- zettingsvloeiing (STVL)
- afschuiven van het binnentalud
- afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater
- wegpersen van slappe lagen in de ondergrond (squeezing)
- Oorzaken en invloeden
- invloed van niet-waterkerende objecten (bomen, bebouwing, pipeleidingen) (NWO)
- betrouwbaarheid sluiting (BS)
- menselijke activiteit
- dierlijke activiteit
- golvende langsstroming / golfaanval ook als gevolg van langsvarende schepen
- drijfvuil
- IJsgang / kruiend ijs
- verkeersbelasting
- aardschokken
- brand
- droogte
- zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen