Faalmechanisme: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[ongecontroleerde versie][ongecontroleerde versie]
 
(24 tussenliggende versies door 2 gebruikers worden niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofd faalmechanismen:
+
{{CatNav|2}}
  
 +
==Faalmechanismen==
 +
Een waterkering kan bezwijken als gevolg van verschillende faalmechanismen. Dat zijn processen die tot leiden tot bezwijken van dijk. Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofdfaalmechanismen:
  
*'''A. Overslag en overloop'''
+
{| style='width:100%; margin: 1em auto 1em auto;'  
**[[Overloop]] (HT)
+
**[[Overslag]] (HT)
+
**[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]] (HT)
+
  
 +
|style='width:50%; vertical-align:top;'|{{ClusteringClick
 +
|
 +
<div>
 +
[[File:Overslag overloop.png|link=]]
 +
</div>|
 +
<div>
 +
*[[Overloop]] (HT)
 +
*[[Overslag]] (HT)
 +
*[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]] (HT)
 +
</div>}}
  
*'''B. Piping'''
+
|
**[[Hydraulische grondbreuk]]  (STHP)
+
**[[Heave]] (STH)
+
**[[Piping]] (STP)
+
  
 +
|style='width:50%; vertical-align:top;'|{{ClusteringClick
 +
|
 +
<div>
 +
[[File:Piping_icon.png|link=]]
 +
</div>|
 +
<div>
 +
*[[Opdrijven en opbarsten]]
 +
*[[Heave]] (STH)
 +
*[[Piping]] (STP)
 +
</div>}}
  
*'''C. Instabiliteit'''
+
|
**[[Opdrijven en opbarsten]] (ST)
+
|-
**[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]] (STBI)
+
**[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] (STBU)
+
**[[Microinstabiliteit]] (STMI)
+
**[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] (STBK)
+
**[[Zettingsvloeiing]] (STVL)
+
**[[Afschuiven van het binnentalud]]
+
**[[Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]]
+
**[[Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond]] (squeezing)
+
  
 +
|style='width:50%; vertical-align:top;'|{{ClusteringClick
 +
|
 +
<div>
 +
[[File:Instabiliteit_icon.png|link=]]
 +
</div>|
 +
<div>
 +
*[[Opdrijven en opbarsten]]
 +
*[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]] (STBI)
 +
*[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] (STBU)
 +
*[[Microinstabiliteit]] (STMI)
 +
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] (STBK)
 +
*[[Zettingsvloeiing]] (STVL)
 +
*[[Afschuiven van het binnentalud]]
 +
*[[Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond]] (squeezing)
 +
</div>}}
 +
 +
|
  
*D. [[Erosie]]  
+
|style='width:50%; vertical-align:top;'|{{ClusteringClick
**[[Erosie binnentalud]]
+
|
**[[Erosie buitentalud of vooroever]]
+
<div>
 +
[[File:Erosie icon.png|link=]]
 +
</div>|
 +
<div>
 +
*[[Erosie binnentalud]]
 +
*[[Erosie buitentalud of vooroever]]
 +
</div>}}
  
 +
|}
  
Naast schadebeelden die specifiek aan een bepaald faalmechanismen kunnen worden gerelateerd zijn er ook schadebeelden die door andere oorzaken worden veroorzaakt:  
+
==Overige oorzaken en invloeden==
*'''E. Oorzaken en invloeden'''
+
Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken:
**[[Invloed niet-waterkerende objecten]]  
+
 
**[[Betrouwbaarheid sluiting (BS)]]
+
<div style='width: 50%; float:left;'>
**[[Menselijke activiteit]]
+
{{ClusteringClick|
**[[Dierlijke activiteit]]
+
<div>
**[[Golvende langsstroming]] / golfaanval ook als gevolg van langsvarende  schepen
+
[[File:Oorzaken_invloeden.png|link=]]
**[[Drijfvuil]]
+
</div>|
**[[IJsgang en kruiend ijs]]
+
<div>
**[[Verkeersbelasting]]
+
*[[Invloed niet-waterkerende objecten]]  
**[[Aardschokken]]
+
*[[Golfoploop en golfklap]]
**[[Brand]]
+
*[[Betrouwbaarheid sluiting (BS)]]
**[[Droogte]]
+
*[[Menselijke activiteit]]
**[[Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen]]
+
*[[Dierlijke activiteit]]
 +
*[[Golvende langsstroming]] / golfaanval ook als gevolg van langsvarende  schepen
 +
*[[Drijfvuil]]
 +
*[[IJsgang en kruiend ijs]]
 +
*[[Verkeersbelasting]]
 +
*[[Aardschokken]]
 +
*[[Brand]]
 +
*[[Droogte]]
 +
</div>}}
 +
</div>

Huidige versie van 4 mei 2021 om 21:07


Schadebeelden.png
Faalmechanismen sel.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png

1 Faalmechanismen

Een waterkering kan bezwijken als gevolg van verschillende faalmechanismen. Dat zijn processen die tot leiden tot bezwijken van dijk. Er wordt onderscheid gemaakt in vier hoofdfaalmechanismen:

2 Overige oorzaken en invloeden

Bovendien zijn er een aantal invloeden te benoemen die een schade aan de waterkering kunnen veroorzaken: