Afschuiving buitentalud: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|1}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
Regel 10: Regel 10:
 
<div>
 
<div>
 
Met voorafgaande scheurvorming, zettingen of zakkingen:
 
Met voorafgaande scheurvorming, zettingen of zakkingen:
*[[afschuiving buitentalud door snelle daling buitenwaterstand]]
+
*[[Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]]
*[[verkeersbelasting]] op kruin
+
*[[Verkeersbelasting]]
*[[macro-instabiliteit buitentalud]]
+
*[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]]
*[[erosie buitentalud]]
+
*[[Erosie buitentalud of vooroever ]]
*[[golvende langsstroming]]
+
*[[Golvende langsstroming]]
*[[menselijke activiteit]]
+
*[[Menselijke activiteit]]
*[[instabiliteit bekleding buitentalud]]
+
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]]
  
  
Regel 32: Regel 32:
  
 
|intro=
 
|intro=
Als gevolg van de hoge waterdrukken in de dijk en het wegvallen van de steundruk van het “vrije” water voor de dijk kunnen afschuivingen ontstaan in het buitentalud.
+
Afschuiving is het verschijnsel dat een deel van het talud naar benedenschuift, meestal langs een cirkelvormig glijvlak. Afschuivingen van het buitentalud tasten de bekleing van de dijk aan, waardoor de dijk kwetsbaarder is voor een volgend hoogwater. Om deze reden dient de schade herstald te worden voordat de waterstand weer gaat stijgen.
  
|img=
+
Afschuivingen in het buitentalud kunnen ontstaan bij een snel dalende buitenwaterstand. De dijk is nog verzadigd met water (ten gevolg van een hoogwaterstand), wat zorgt voor grote waterspanningen. Doordat de waterspiegel daalt, valt de steundruk weg en kan het buitentalud afschuiven. Dit fenomeen treedt op in dijken die bestaan uit ondoorlatende grondsoorten (cohesief materiaal). Hierdoor dalen de waterdrukken in de dijk minder snel dan de buitenwaterstand. Factoren die van belang zijn, zijn de dijkopbouw (kern- en bekledingsmateriaal), de snelheid waarmee het buitenwater daalt, de duur van de hoogwaterperiode en de geometrie van de dijk (taludhelling).
  
 +
Afschuivingen van het buitentalud kunnen ook ontstaan ten gevolge van erosie van het buitentalud, hoge verkeersbelastingen op de dijk of zettingsvloeiingen.
 +
 +
 +
|img=
 +
[[File:|200px|]]
  
 
|quality=
 
|quality=
Regel 42: Regel 47:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
Afschuivingen bij een snel vallende waterstand kan in sterk verzadigde dijken bestaande uit cohesieve grond optreden als de afwatering van het dijklichaam vanwege de hoge doorlatendheidsweerstand van de grond heel langzaam gebeurt. Hierdoor dalen de hoge waterdrukken in de dijk, ontstaan als gevolg van het hoge water, minder snel dan de buitenwaterstand. Als gevolg van de hoge waterdrukken in de dijk en het wegvallen van de steundruk van het “vrije” water voor de dijk kunnen afschuivingen ontstaan in het buitentalud. Deze afschuivingen leiden niet tot inundatie van het achterliggende gebied, maar tasten de bekleding en daarmee de verdediging van de dijk aan. De dijk is kwetsbaar bij een volgend hoogwater zodat, voordat de waterstand weer stijgt, de schade moet zijn hersteld.
 
Factoren die hierbij van belang zijn, zijn de dijkopbouw (kern- en bekledingsmateriaal), de snelheid waarmee het buitenwater daalt, de duur van de hoogwaterperiode en de geometrie van de dijk (taludhelling).
 
 
 
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares]
 
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares]
 
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]
 
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]
 
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]]
 
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]]
  
{{ExpertInfo
 
|content=
 
 
Boezemkades:
 
Boezemkades:
 
*Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA)  
 
*Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA)  
 
*Instabiliteit verticale oeverconstructies
 
*Instabiliteit verticale oeverconstructies
}}
+
 
  
 
==Hulpmiddelen==
 
==Hulpmiddelen==

Versie van 6 okt 2014 om 16:10


Schadebeelden sel.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Afschuiving buitentalud


Schadebeelden - Vervormingen - Afschuiving buitentalud

Afschuiving is het verschijnsel dat een deel van het talud naar benedenschuift, meestal langs een cirkelvormig glijvlak. Afschuivingen van het buitentalud tasten de bekleing van de dijk aan, waardoor de dijk kwetsbaarder is voor een volgend hoogwater. Om deze reden dient de schade herstald te worden voordat de waterstand weer gaat stijgen.

Afschuivingen in het buitentalud kunnen ontstaan bij een snel dalende buitenwaterstand. De dijk is nog verzadigd met water (ten gevolg van een hoogwaterstand), wat zorgt voor grote waterspanningen. Doordat de waterspiegel daalt, valt de steundruk weg en kan het buitentalud afschuiven. Dit fenomeen treedt op in dijken die bestaan uit ondoorlatende grondsoorten (cohesief materiaal). Hierdoor dalen de waterdrukken in de dijk minder snel dan de buitenwaterstand. Factoren die van belang zijn, zijn de dijkopbouw (kern- en bekledingsmateriaal), de snelheid waarmee het buitenwater daalt, de duur van de hoogwaterperiode en de geometrie van de dijk (taludhelling).

Afschuivingen van het buitentalud kunnen ook ontstaan ten gevolge van erosie van het buitentalud, hoge verkeersbelastingen op de dijk of zettingsvloeiingen.

[[File:|200px|]]


1 Kennis

Boezemkades:

  • Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA)
  • Instabiliteit verticale oeverconstructies


2 Hulpmiddelen

  • Schaderegistratieformulier WSRL

3 Ervaringen

  • Drooggevallen boezem na Wilnis leidde tot buitenwaarts stabiliteitsverlies door wegvallen buuitenwatertsand; proces is nagenoeg gelijk aan dat van primaire keringen.
  • TAW Water tegen de dijk (1993)