Afgeschoven binnentalud: verschil tussen versies
(12 tussenliggende versies door één gebruiker worden niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{CatNav}} | + | {{CatNav|1}} |
{{Tegel | {{Tegel | ||
Regel 9: | Regel 9: | ||
|verder= | |verder= | ||
<div> | <div> | ||
− | *[[Instabiliteit | + | *[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]] |
− | *[[Opdrijven en Opbarsten]] | + | *[[Opdrijven en Opbarsten]] |
− | *[[ | + | *[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]] |
− | + | *[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] | |
− | *[[ | + | *[[Microinstabiliteit]] |
− | *[[ | + | *[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] |
− | *[[ | + | *[[Zettingsvloeiing]] |
− | *[[ | + | *[[Menselijke activiteit]] |
− | *[[ | + | *[[Drijfvuil]] |
− | + | *[[IJsgang en kruiend ijs ]] | |
− | *[[ | + | *[[Droogte]] |
− | *[[ | + | |
− | *[[ | + | |
</div> | </div> | ||
Regel 29: | Regel 27: | ||
|subcategorie= | |subcategorie= | ||
− | Vervormingen | + | Vervormingen |
|intro= | |intro= | ||
− | + | Afschuiven is het verschijnsel waarbij een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift. Dit kan tot ernstige verzwakking van de dijk leiden. | |
− | + | Afschuivingen kunnen optreden als gevolg van hoge waterstanden in de rivier en/of hoge verkeersbelasting op de kruin. Ook als gevolg van een tijdelijke ophoging of een periode met intensieve en/of langdurige neerslag kan een afschuiving van het binnentalud optreden. Dit laatste geldt met name voor regionale keringen. | |
− | |||
+ | Hoge waterdrukken kunnen in het talud ontstaan als gevolg de ondoolatende eigenschappen van de deklaag. Bij een hoge freatisch niveau (waterstand) in de dijk en/of stromingsdruk ontstaat er een sterke druk op deklaag van talud. Hierdoor kan deze deklaag los komen. Hoge waterspanningen zorgen ook voor een afname van de sterkte van het talud. | ||
+ | |||
+ | Als men tot maateregelen overgaat, dient man de afwatering niet te hinderen en extra belasting van de dijk door verkeerslasten te vermijden. | ||
|img= | |img= | ||
+ | [[File:WSRL_binnentalud.JPG|200px|Beeld WSRL (digigids)]] | ||
+ | [[File:Afschuiving.png|200px|Afschuiving binnentalud (bron: DWW van RWS)]] | ||
+ | |||
+ | [[File:Stein.png|200px|Stein (2004)]] | ||
|quality= | |quality= | ||
Regel 47: | Regel 51: | ||
==Kennis== | ==Kennis== | ||
− | * | + | *[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-2/ Cursus Dijkwacht 2, Deltares] |
+ | |||
==Hulpmiddelen== | ==Hulpmiddelen== | ||
− | *Instruktion zur Deichverteidigung | + | *[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]] |
− | *Schaderegistratieformulier | + | *[http://digigids.hetwaterschapshuis.nl/ Digigids] |
+ | *[[Schaderegistratieformulieren | Schaderegistratieformulier “Vervormingen” (WSRL) ]] | ||
+ | |||
==Ervaringen== | ==Ervaringen== | ||
− | * | + | *Dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen |
Huidige versie van 11 sep 2018 om 16:25
|
Schadebeelden - Vervormingen - Afgeschoven binnentalud
Afschuiven is het verschijnsel waarbij een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift. Dit kan tot ernstige verzwakking van de dijk leiden. Afschuivingen kunnen optreden als gevolg van hoge waterstanden in de rivier en/of hoge verkeersbelasting op de kruin. Ook als gevolg van een tijdelijke ophoging of een periode met intensieve en/of langdurige neerslag kan een afschuiving van het binnentalud optreden. Dit laatste geldt met name voor regionale keringen.
Als men tot maateregelen overgaat, dient man de afwatering niet te hinderen en extra belasting van de dijk door verkeerslasten te vermijden.
|
1 Kennis
2 Hulpmiddelen
3 Ervaringen
- Dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen