Afschuiving buitentalud: verschil tussen versies
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{CatNav}} | + | {{CatNav|1}} |
{{Tegel | {{Tegel | ||
Regel 10: | Regel 10: | ||
<div> | <div> | ||
Met voorafgaande scheurvorming, zettingen of zakkingen: | Met voorafgaande scheurvorming, zettingen of zakkingen: | ||
− | *[[ | + | *[[Afschuiven buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]] |
− | *[[ | + | *[[Verkeersbelasting]] |
− | *[[ | + | *[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] |
− | *[[ | + | *[[Erosie buitentalud of vooroever ]] |
− | *[[ | + | *[[Golvende langsstroming]] |
− | *[[ | + | *[[Menselijke activiteit]] |
− | *[[ | + | *[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] |
Regel 32: | Regel 32: | ||
|intro= | |intro= | ||
− | + | Afschuiving is het verschijnsel dat een deel van het talud naar benedenschuift, meestal langs een cirkelvormig glijvlak. Afschuivingen van het buitentalud tasten de bekleing van de dijk aan, waardoor de dijk kwetsbaarder is voor een volgend hoogwater. Om deze reden dient de schade herstald te worden voordat de waterstand weer gaat stijgen. | |
− | + | Afschuivingen in het buitentalud kunnen ontstaan bij een snel dalende buitenwaterstand. De dijk is nog verzadigd met water (ten gevolg van een hoogwaterstand), wat zorgt voor grote waterspanningen. Doordat de waterspiegel daalt, valt de steundruk weg en kan het buitentalud afschuiven. Dit fenomeen treedt op in dijken die bestaan uit ondoorlatende grondsoorten (cohesief materiaal). Hierdoor dalen de waterdrukken in de dijk minder snel dan de buitenwaterstand. Factoren die van belang zijn, zijn de dijkopbouw (kern- en bekledingsmateriaal), de snelheid waarmee het buitenwater daalt, de duur van de hoogwaterperiode en de geometrie van de dijk (taludhelling). | |
+ | Afschuivingen van het buitentalud kunnen ook ontstaan ten gevolge van erosie van het buitentalud, hoge verkeersbelastingen op de dijk of zettingsvloeiingen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |img= | ||
+ | [[File:|200px|]] | ||
|quality= | |quality= | ||
Regel 42: | Regel 47: | ||
==Kennis== | ==Kennis== | ||
− | |||
− | |||
− | |||
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares] | *[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares] | ||
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]] | *[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]] | ||
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]] | *[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]] | ||
− | |||
− | |||
Boezemkades: | Boezemkades: | ||
*Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA) | *Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA) | ||
*Instabiliteit verticale oeverconstructies | *Instabiliteit verticale oeverconstructies | ||
− | + | ||
==Hulpmiddelen== | ==Hulpmiddelen== |
Versie van 6 okt 2014 om 15:10
|
Schadebeelden - Vervormingen - Afschuiving buitentalud
Afschuiving is het verschijnsel dat een deel van het talud naar benedenschuift, meestal langs een cirkelvormig glijvlak. Afschuivingen van het buitentalud tasten de bekleing van de dijk aan, waardoor de dijk kwetsbaarder is voor een volgend hoogwater. Om deze reden dient de schade herstald te worden voordat de waterstand weer gaat stijgen. Afschuivingen in het buitentalud kunnen ontstaan bij een snel dalende buitenwaterstand. De dijk is nog verzadigd met water (ten gevolg van een hoogwaterstand), wat zorgt voor grote waterspanningen. Doordat de waterspiegel daalt, valt de steundruk weg en kan het buitentalud afschuiven. Dit fenomeen treedt op in dijken die bestaan uit ondoorlatende grondsoorten (cohesief materiaal). Hierdoor dalen de waterdrukken in de dijk minder snel dan de buitenwaterstand. Factoren die van belang zijn, zijn de dijkopbouw (kern- en bekledingsmateriaal), de snelheid waarmee het buitenwater daalt, de duur van de hoogwaterperiode en de geometrie van de dijk (taludhelling). Afschuivingen van het buitentalud kunnen ook ontstaan ten gevolge van erosie van het buitentalud, hoge verkeersbelastingen op de dijk of zettingsvloeiingen. [[File:|200px|]]
|
Met voorafgaande scheurvorming, zettingen of zakkingen:
|
1 Kennis
- Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares
- Dijkbeoordeling bij hoogwater
- Instruktion zur Deichverteidigung
Boezemkades:
- Leidraad toetsen van regionale keringen (STOWA)
- Instabiliteit verticale oeverconstructies
2 Hulpmiddelen
- Schaderegistratieformulier WSRL
3 Ervaringen
- Drooggevallen boezem na Wilnis leidde tot buitenwaarts stabiliteitsverlies door wegvallen buuitenwatertsand; proces is nagenoeg gelijk aan dat van primaire keringen.
- TAW Water tegen de dijk (1993)