Afgeschoven binnentalud: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 32: | Regel 32: | ||
|intro= | |intro= | ||
− | + | Afschuiven is het verschijnsel waar een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift en zo tot een ernstige verzwakking van het grondlichaam kan leiden. | |
− | |||
− | |||
− | |||
Regel 47: | Regel 44: | ||
==Kennis== | ==Kennis== | ||
+ | Treedt op bij hoge rivierwaterstand en/of hoge verkeersbelasting. Ook bij tijdelijke ophoging, waardoor kade uiteindelijk gaat bezwijken. Oorzaak is hoge waterdruk op talud als gevolg van te dicht materiaal in deklaag. Als gevolg van hoge freatische lijn en stromingsdruk ontstaat sterke druk op deklaag van talud. Bij (veelal regionale) keringen kan een periode met intensieve of langdurige neerslag ook leiden tot afschuiven van het binnentalud. | ||
+ | |||
+ | De afwatering dient niet gehinderd te worden en extra belasting van de dijk door verkeerslasten dient te worden vermeden. | ||
+ | |||
+ | |||
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares] | *[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares] | ||
Versie van 18 aug 2014 om 15:13
|
Schadebeelden - Vervormingen - Afgeschoven binnentalud
Afschuiven is het verschijnsel waar een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift en zo tot een ernstige verzwakking van het grondlichaam kan leiden.
|
|
1 Kennis
Treedt op bij hoge rivierwaterstand en/of hoge verkeersbelasting. Ook bij tijdelijke ophoging, waardoor kade uiteindelijk gaat bezwijken. Oorzaak is hoge waterdruk op talud als gevolg van te dicht materiaal in deklaag. Als gevolg van hoge freatische lijn en stromingsdruk ontstaat sterke druk op deklaag van talud. Bij (veelal regionale) keringen kan een periode met intensieve of langdurige neerslag ook leiden tot afschuiven van het binnentalud.
De afwatering dient niet gehinderd te worden en extra belasting van de dijk door verkeerslasten dient te worden vermeden.
2 Hulpmiddelen
- Instruktion zur Deichverteidigung
- Schaderegistratieformulier “vervormingen” WSRL
3 Ervaringen
- dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen