Afgeschoven binnentalud: verschil tussen versies
Uit Delta Noodmaatregelen
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 14: | Regel 14: | ||
*[[macro-instabiliteit binnenwaarts]] | *[[macro-instabiliteit binnenwaarts]] | ||
*[[macro-instabiliteit buitenwaarts]] | *[[macro-instabiliteit buitenwaarts]] | ||
− | *[[ | + | *[[Micro instabiliteit]] |
*[[instabiliteit bekleding buitentalud]] | *[[instabiliteit bekleding buitentalud]] | ||
*[[zettingsvloeiing]] | *[[zettingsvloeiing]] |
Versie van 2 jul 2014 om 13:21
|
Schadebeelden - Vervormingen (overzicht) - Afgeschoven binnentalud
Treedt op bij hoge rivierwaterstand en/of hoge verkeersbelasting. Ook bij tijdelijke ophoging, waardoor kade uiteindelijk gaat bezwijken. Oorzaak is hoge waterdruk op talud als gevolg van te dicht materiaal in deklaag. Als gevolg van hoge freatische lijn en stromingsdruk ontstaat sterke druk op deklaag van talud. Afwatering niet hinderen, geen extra belasting van de dijk door verkeerslasten. Bij (veelal regionale) keringen kan een periode met intensieve of langdurige neerslag ook leiden tot afschuiven van het binnentalud.
|
|
1 Kennis
- cursus Dijkbewaking deel 2, Deltares
2 Hulpmiddelen
- Instruktion zur Deichverteidigung
- Schaderegistratieformulier “vervormingen” WSRL
3 Ervaringen
- dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen