Verkeersbelasting: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{CatNav}} {{Tegel |terug= <div> </div> |verder= <div> *Verkeersmaatregelen (XXXV) Maatwerk, i.d.v. tijdelijk versteviging van de dijk (zwaar transport of hi...')
 
 
(3 tussenliggende versies door 2 gebruikers worden niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|2}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
 
|terug=
 
|terug=
 
<div>
 
<div>
 +
*[[Verzakkingen]]
 +
*[[Afschuiving buitentalud]]
 +
*[[Horizontale verplaatsing]]
 +
*[[Langsscheuren]]
 +
*[[Dwarsscheuren]]
  
 
</div>
 
</div>
Regel 9: Regel 14:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[Verkeersmaatregelen]] (XXXV)
+
*[[Verkeersmaatregelen]]  
Maatwerk, i.d.v. tijdelijk versteviging van de dijk (zwaar transport of hijswerkzaamheden)
+
*Tijdelijke versteviging van de dijk bij zwaar transport of hijswerkzaamheden
  
 
</div>
 
</div>
Regel 21: Regel 26:
  
 
|intro=
 
|intro=
Hierbij is te onderscheiden tussen:
+
Hierbij zijn de volgende gevallen te onderscheiden:
- Te hoge verkeerslasten op verzadigde dijk. Vooral vrachtverkeer kan tijdens hoogwater schade aan de dijk veroorzaken. Ramptoerisme kan de inspectie van de dijk bemoeilijken.
+
* Te hoge verkeerslasten op een verzadigde dijk. Vooral vrachtverkeer kan tijdens hoogwater schade aan de dijk veroorzaken. Ramptoerisme kan de inspectie van de dijk bemoeilijken.
- Golfbelasting als gevolg van scheepvaart. De golven die door schepen worden veroorzaakt kunnen het buitentalud beschadigen.  
+
* [[Golvende langsstroming|Golfbelasting als gevolg van scheepvaart]]. De golven die door schepen worden veroorzaakt kunnen het buitentalud beschadigen.  
- Bij een sterke wind in de richting van de dijk kunnen schepen bovendien op drift raken en tegen de dijk aankomen.  
+
* Bij een sterke wind in de richting van de dijk kunnen schepen bovendien op drift raken en tegen de dijk aankomen ([[aanvaring]]).  
- Ook in de dagelijkse situatie kunnen i.v.m. tijdeiijk werkzaamheden (hijswerkzaamheden of lokaal transport etc) zeer zware belastingen op de dijk worden veroorzaakt (groter risico bij regionale keringen. .
+
* Ook in de dagelijkse situatie kunnen i.v.m. tijdeiijk werkzaamheden (hijswerkzaamheden of lokaal transport etc) zeer zware belastingen op de dijk worden veroorzaakt (groter risico bij regionale keringen).
  
  
 
|img=
 
|img=
 
+
[[File:Verkeersbelasting.png|200px|Grote belasting op kruin]]
  
 
|quality=
 
|quality=

Huidige versie van 10 sep 2018 om 15:29


Schadebeelden.png
Faalmechanismen sel.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Verkeersbelasting


Faalmechanisme - Oorzaken en invloeden - Verkeersbelasting

Hierbij zijn de volgende gevallen te onderscheiden:

  • Te hoge verkeerslasten op een verzadigde dijk. Vooral vrachtverkeer kan tijdens hoogwater schade aan de dijk veroorzaken. Ramptoerisme kan de inspectie van de dijk bemoeilijken.
  • Golfbelasting als gevolg van scheepvaart. De golven die door schepen worden veroorzaakt kunnen het buitentalud beschadigen.
  • Bij een sterke wind in de richting van de dijk kunnen schepen bovendien op drift raken en tegen de dijk aankomen (aanvaring).
  • Ook in de dagelijkse situatie kunnen i.v.m. tijdeiijk werkzaamheden (hijswerkzaamheden of lokaal transport etc) zeer zware belastingen op de dijk worden veroorzaakt (groter risico bij regionale keringen).

Grote belasting op kruin


  • Verkeersmaatregelen
  • Tijdelijke versteviging van de dijk bij zwaar transport of hijswerkzaamheden

1 Kennis

- Is aanwezig (dient nader te worden bepaald)

2 Hulpmiddelen

- Is aanwezig (dient nader te worden bepaald)

3 Ervaringen

- Is aanwezig (dient nader te worden bepaald)