Opvullen van afschuivingen aan het buitentalud: verschil tussen versies
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
(3 tussenliggende versies door één gebruiker worden niet weergegeven) | |||
Regel 1: | Regel 1: | ||
− | {{CatNav}} | + | {{CatNav|3}} |
{{Tegel | {{Tegel | ||
|terug= | |terug= | ||
<div> | <div> | ||
− | + | *[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]] | |
+ | *[[Instabiliteit bekleding buitentalud]] | ||
+ | *[[Erosie buitentalud of vooroever]] | ||
+ | *[[Verkeersbelasting|Aanvaring schip]] | ||
</div> | </div> | ||
Regel 19: | Regel 22: | ||
|intro= | |intro= | ||
+ | Het dijkprofiel dient na afschuivingen van beneden naar boven te worden hersteld door het opvullen met zandzakken of grindstorting (liefst op geotextiel) of wiepzinkstukken. | ||
+ | |||
+ | Van belang is dat voldoende materiaal in de afschuiving wordt aangebracht zodat het aangetaste talud volledig is afgedekt. In de holte dienen voldoende, maar zo min mogelijk zandzakken te worden gebruikt om door de extra belasting een verdere afschuiving te voorkomen. | ||
+ | Onder water dienen de schadeplekken met zandzakken of wiepzinkstukken te worden hersteld. Veelal zullen duikers nodig zijn voor het aanbrengen (zandzakken) en het uitvoeren van visuele controle van de aangebrachte maatregel onder water. | ||
+ | |||
+ | Zoals aangegeven dient de maatregel van beneden naar boven (en van buitenwaarts naar de dijk toe) te worden aangebracht zodanig dat wordt verzekerd dat vanaf het passieve (tegenwerkende) deel van het glijvlak wordt versterkt. In het actieve deel van het glijvlak dient zo min mogelijk materiaal te worden aangebracht, maar zoals aangegeven zodanig dat het aangetaste talud volledig is afgedekt. | ||
+ | |||
+ | Let op: in de kolk gegooide stenen werken als een kogelmolen en vergroten de kolk alleen! | ||
|img= | |img= | ||
− | + | [[File:Actieve en passieve zone macrostabiliteit buitentalud.png|200px|Actieve en passieve zone bij macro-instabiliteit buitentalud]] | |
|quality= | |quality= | ||
Regel 29: | Regel 40: | ||
==Kennis== | ==Kennis== | ||
− | + | *[http://www.trebur.de/html/umwelt/hochwasser/plaene2013/instruktion_deichverteidigung.pdf Instruktion zur Deichverteidigung] | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
*LHW “Anleitung für den operativen Hochwasserschutz” Deel 2 | *LHW “Anleitung für den operativen Hochwasserschutz” Deel 2 | ||
Versie van 30 okt 2014 om 14:46
Noodmaatregelen - Stabiliteitsverhogende maatregelen - Opvullen van afschuivingen aan het buitentalud
Het dijkprofiel dient na afschuivingen van beneden naar boven te worden hersteld door het opvullen met zandzakken of grindstorting (liefst op geotextiel) of wiepzinkstukken. Van belang is dat voldoende materiaal in de afschuiving wordt aangebracht zodat het aangetaste talud volledig is afgedekt. In de holte dienen voldoende, maar zo min mogelijk zandzakken te worden gebruikt om door de extra belasting een verdere afschuiving te voorkomen. Onder water dienen de schadeplekken met zandzakken of wiepzinkstukken te worden hersteld. Veelal zullen duikers nodig zijn voor het aanbrengen (zandzakken) en het uitvoeren van visuele controle van de aangebrachte maatregel onder water. Zoals aangegeven dient de maatregel van beneden naar boven (en van buitenwaarts naar de dijk toe) te worden aangebracht zodanig dat wordt verzekerd dat vanaf het passieve (tegenwerkende) deel van het glijvlak wordt versterkt. In het actieve deel van het glijvlak dient zo min mogelijk materiaal te worden aangebracht, maar zoals aangegeven zodanig dat het aangetaste talud volledig is afgedekt. Let op: in de kolk gegooide stenen werken als een kogelmolen en vergroten de kolk alleen!
|
|
1 Kennis
- Instruktion zur Deichverteidigung
- LHW “Anleitung für den operativen Hochwasserschutz” Deel 2
2 Hulpmiddelen
3 Ervaringen
- Hoogwater 1995 – Ochten, beschikbaar bij WSRL