Afschuiven van het binnentalud: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
(Nieuwe pagina aangemaakt met '{{CatNav}} {{Tegel |terug= <div> </div> |verder= <div> *Verzwaring van binnenteen (XI) *Stabiliteitsberm aanleggen (XXXI) *[[Bevorderen afvoer kwelwater]...')
 
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|2}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
 
|terug=
 
|terug=
 
<div>
 
<div>
 +
geen???
  
 
</div>
 
</div>
Regel 9: Regel 10:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[Verzwaring van binnenteen]] (XI)
+
*[[Verzwaring van binnenteen]]  
*[[Stabiliteitsberm aanleggen]] (XXXI)
+
*[[Stabiliteitsberm aanleggen]]  
*[[Bevorderen afvoer kwelwater]] (XIV)
+
*[[Bevorderen afvoer kwelwater]]  
*[[Aanleg filterconstructie als steunberm]] (XV)
+
*[[Aanleg filterconstructie als steunberm]]  
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]] (XX)
+
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]]  
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]] (XXI)
+
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]]  
*[[Lokale afschuivingen opvullen]] (XXIII)
+
*[[Lokale afschuivingen opvullen]]  
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]] (XXVIII)
+
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]]  
*[[Teensloot dempen met zand]](XXX)
+
*[[Teensloot dempen met zand]]
*[[Verkeersmaatregelen]](XXXV)
+
*[[Verkeersmaatregelen]]
 
</div>
 
</div>
  
Regel 29: Regel 30:
 
|intro=
 
|intro=
 
Afschuiving van het binnentalud kan ontstaan ten tijde van lang aanhouden hoogwater door een toename van de waterspanningen en afname van de schuifweerstand in het afschuifvlak. Deze kondigen zich aan door scheuren (parallel, haaks of schuin t.o.v. de dijk), zettingen of tweedimensionale zakkingen van kruin en talud. Oorzaak zijn veranderingen in de inwendige structuur van de dijk die door het uitspoelen van fijne delen (suffosie) ontstaan.
 
Afschuiving van het binnentalud kan ontstaan ten tijde van lang aanhouden hoogwater door een toename van de waterspanningen en afname van de schuifweerstand in het afschuifvlak. Deze kondigen zich aan door scheuren (parallel, haaks of schuin t.o.v. de dijk), zettingen of tweedimensionale zakkingen van kruin en talud. Oorzaak zijn veranderingen in de inwendige structuur van de dijk die door het uitspoelen van fijne delen (suffosie) ontstaan.
 +
 +
 +
''Zeedijken''
 +
*Een stormvloed aan zee duurt hooguit enkele dagen met een piek van enkele uren. Hierdoor krijgt het water geen tijd om ver in de dijk door te stromen. Afschuiven van het binnentalud krijgt daarom bij zeedijken weinig kans.
 +
*Bij regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud
  
 
|img=
 
|img=
Regel 38: Regel 44:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
*Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs)
+
*[[Media:Waterkeringen(HTS).pdf | Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs)]]
*“Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)
+
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]
  
{{ExpertInfo
 
|content=
 
Zeedijken:
 
*Een stormvloed aan zee duurt hooguit enkele dagen met een piek van enkele uren. Hierdoor krijgt het water geen tijd om ver in de dijk door te stromen. Afschuiven van het binnentalud krijgt daarom bij zeedijken weinig kans.
 
*Bij regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud
 
  
}}
 
  
 
==Hulpmiddelen==
 
==Hulpmiddelen==
Regel 53: Regel 53:
  
 
==Ervaringen==
 
==Ervaringen==
*“Water tegen de Dijk” (TAW, 1993)
+
*[[Media: TAW Water tegen de dijk (1993).pdf | TAW Water tegen de dijk (1993)]]
*“Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)
+
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]

Versie van 23 okt 2014 om 16:21


Schadebeelden.png
Faalmechanismen sel.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Afschuiven van het binnentalud


geen???

Faalmechanisme - Instabiliteit - Afschuiven van het binnentalud

Afschuiving van het binnentalud kan ontstaan ten tijde van lang aanhouden hoogwater door een toename van de waterspanningen en afname van de schuifweerstand in het afschuifvlak. Deze kondigen zich aan door scheuren (parallel, haaks of schuin t.o.v. de dijk), zettingen of tweedimensionale zakkingen van kruin en talud. Oorzaak zijn veranderingen in de inwendige structuur van de dijk die door het uitspoelen van fijne delen (suffosie) ontstaan.


Zeedijken

  • Een stormvloed aan zee duurt hooguit enkele dagen met een piek van enkele uren. Hierdoor krijgt het water geen tijd om ver in de dijk door te stromen. Afschuiven van het binnentalud krijgt daarom bij zeedijken weinig kans.
  • Bij regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud


1 Kennis


2 Hulpmiddelen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd)

3 Ervaringen