Afschuiven van het binnentalud

Uit Delta Noodmaatregelen
Versie door Mats (Overleg | bijdragen) op 8 jul 2014 om 15:12

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Ga naar: navigatie, zoeken


Schadebeelden.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Afschuiven van het binnentalud


Faalmechanisme - Instabiliteit - Afschuiven van het binnentalud

Afschuiving van het binnentalud kan ontstaan ten tijde van lang aanhouden hoogwater door een toename van de waterspanningen en afname van de schuifweerstand in het afschuifvlak. Deze kondigen zich aan door scheuren (parallel, haaks of schuin t.o.v. de dijk), zettingen of tweedimensionale zakkingen van kruin en talud. Oorzaak zijn veranderingen in de inwendige structuur van de dijk die door het uitspoelen van fijne delen (suffosie) ontstaan.


1 Kennis

  • Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs)
  • “Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)


Verdere verdieping:

Zeedijken:

  • Een stormvloed aan zee duurt hooguit enkele dagen met een piek van enkele uren. Hierdoor krijgt het water geen tijd om ver in de dijk door te stromen. Afschuiven van het binnentalud krijgt daarom bij zeedijken weinig kans.
  • Bij regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud


2 Hulpmiddelen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd)

3 Ervaringen

  • “Water tegen de Dijk” (TAW, 1993)
  • “Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)