Drones: verschil tussen versies
[gecontroleerde versie] | [gecontroleerde versie] |
Regel 15: | Regel 15: | ||
* Conventioneel vastvleugelig (aanwezigheid van katapult of landingsbaan is noodzakelijk) | * Conventioneel vastvleugelig (aanwezigheid van katapult of landingsbaan is noodzakelijk) | ||
* Combinatie van beide principes (http://www.atmosuav.com/) | * Combinatie van beide principes (http://www.atmosuav.com/) | ||
− | |||
Bij de indeling van drones wordt het uit de luchtvaart bekende risico-gebaseerd beleid toegepast: | Bij de indeling van drones wordt het uit de luchtvaart bekende risico-gebaseerd beleid toegepast: | ||
− | * Open: klein, d.i. 500 - 1000 g, 150 m vlieghoogte, 50 m vliegradius. Deze drones zijn vrijgesteld van aanmelding. | + | * Open: klein, d.i. 500 - 1000 g gewicht, 150 m vlieghoogte, 50 m vliegradius. Deze drones zijn vrijgesteld van aanmelding. |
* Specifiek: Hierbij worden vragen gesteld met betrekking tot bouwwijze, beoogd inzetgebied, risico's voor mens en objecten. | * Specifiek: Hierbij worden vragen gesteld met betrekking tot bouwwijze, beoogd inzetgebied, risico's voor mens en objecten. | ||
* Gecertificeerd: Deze drones moeten voldoen aan regulere eisen van de luchtvaart. | * Gecertificeerd: Deze drones moeten voldoen aan regulere eisen van de luchtvaart. | ||
− | |||
− | |||
Versie van 6 jul 2015 om 14:39
Inhoud
1 Wat is een Drone?
Een onbemand luchtvaartuig of "drone" is een luchtvaartuig zonder piloot aan boord. De toestellen worden vaak op afstand bestuurd, waarbij de bestuurder zich in de nabijheid kan bevinden, maar ook op duizenden kilometers afstand. Er zijn ook autonomere toestellen, die volgens een geprogrammeerde opdracht handelen.
Er bestaan verschillende namen waaronder een dergelijk toestel bekend is: UAV (Unmanned Aerial Vehicle) of RPAS (Remotely Piloted Aircraft System), Micro Air vehicle (MAV), Autonomous Aerial Robotics (AAR), Small Unmanned Aircraft System (SUAS), microcopter, mini UAV of small UAV, rotor-UAV of RUAV, Quadcopter.
In het Nederlands wordt ook vaak het woord drone gebruikt. "Drone" is oorspronkelijk een militaire luchtvaartterm voor een onbemand vliegtuig dat dient als 'vliegend doel' om uit te schakelen bij oefeningen. In de luchtvaart spreekt men voor de algemenere betekenis ondertussen conform de regels van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) over RPAS.
2 Verdere informatie
Als je een Drone wil inzetten zijn een heel aantal mogelijkheden en modellen. Een introductie met voor en nadelen: http://nieuwejournalistiek.nl/dronejournalistiek/welke-drone-heb-je-nodig/ Drones kunnen worden ingezet voor het vergaren van informatie en het efficiënter coörineren van acties, omdat zij operatoioneel zijn op elke locatie onder uiteenlopende omstandigheden, zoals dag, nacht en harde wind.
Er wordt in het algemeen onderschied gemaakt tussen:
- Quadrotor (een soort helicopter met vier rotorbalden). Deze heeft een korte actieradius, maar als voordeel zijn positievastheid en verticale start en landing mogelijk)
- Conventioneel vastvleugelig (aanwezigheid van katapult of landingsbaan is noodzakelijk)
- Combinatie van beide principes (http://www.atmosuav.com/)
Bij de indeling van drones wordt het uit de luchtvaart bekende risico-gebaseerd beleid toegepast:
- Open: klein, d.i. 500 - 1000 g gewicht, 150 m vlieghoogte, 50 m vliegradius. Deze drones zijn vrijgesteld van aanmelding.
- Specifiek: Hierbij worden vragen gesteld met betrekking tot bouwwijze, beoogd inzetgebied, risico's voor mens en objecten.
- Gecertificeerd: Deze drones moeten voldoen aan regulere eisen van de luchtvaart.
3 Dijkinspectie met een Drone
Stowa heeft een rapport gemaakt over dijkinspectie met drones: Dijkinspectie rapport
4 Drones in actie