Langsscheuren: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
(Nieuwe pagina aangemaakt met 'De bekleding kan ook beschadigd raken als er een afschuiving optreedt. Hierdoor kunnen scheuren in langsrichting ontstaan, meestal met een lengte van tenminste 10 m...')
 
 
(14 tussenliggende versies door 2 gebruikers worden niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
De bekleding kan ook beschadigd raken als er een afschuiving optreedt. Hierdoor kunnen scheuren in langsrichting ontstaan, meestal met een lengte van tenminste 10 m. (Dijkbeoordeling bij hoogwater)
+
{{CatNav|1}}
 +
{{Tegel
 +
 
 +
|terug=
 +
<div>
 +
 
 +
</div>
 +
 
 +
|verder=
 +
<div>
 +
*[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]]
 +
*[[Hydraulische grondbreuk]]
 +
*[[Heave]]
 +
*[[Piping]]
 +
*[[Opdrijven en opbarsten]]
 +
*[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]]
 +
*[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]]
 +
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]]
 +
*[[Invloed niet-waterkerende objecten]]
 +
*[[Menselijke activiteit]]
 +
*[[Verkeersbelasting]]
 +
*[[Aardschokken]]
 +
*[[Droogte]]
 +
*[[ Wegpersen van slappe lagen in de ondergrond | Zettingsverschillen bij recent versterkte waterkeringen]]
 +
</div>
 +
 
 +
|categorie=
 +
Schadebeelden
 +
 
 +
|subcategorie=
 +
Scheuren
 +
 
 +
|intro=
 +
Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Deze kunnen uitgroeien tot grotere breuken. Wanneer een scheur waarneembaar is, kan dit wijzen op
 +
instabiliteit (afschuiving) van het binnen- of buitentalud.
 +
 
 +
Langsscheuren zijn scheuren evenwijdig aan de lengte­ richting van de dijk. Deze kunnen onder andere onstaan als er een afschuiving plaatsvindt. Dan gaat het meestal om lange scheuren (lengte van ca. 10 m).
 +
 
 +
Scheuren zijn er diverse soorten en maten. Er zijn scheuren met en zonder hoogteverschil, oude en jonge scheuren. Hoe dieper de scheur des te gevaarlijker. De scheuren kunnen zich verder verbreden en verdiepen tot spleten. Bij [[Overslag|golfoverslag]] of [[Overloop|-overloop]] vullen de scheuren zich met water, wat extra waterdruk in de dijk oplevert.
 +
 
 +
 
 +
Zaken waarop gelet dient worden bij inspectie en schademelding zijn:
 +
*de locatie van de scheur(en): teen, kruin, talud?;
 +
*de grootte van de scheuren: lengte, breedte en diepte;
 +
*de oriëntatie van de scheur(en): parallel met of haaks op de dijk?;
 +
*de aanwezigheid van water in de scheur(en);
 +
*is er sprake van een hoogteverschil tussen het gedeelte links en rechts van de scheur?;
 +
*geschatte leeftijd van de scheur: recent gevormd, doorgaande vervormingen of intussen al weer begroeid?
 +
 
 +
|img=
 +
[[File:Scheur buitentalud.jpeg|200px|Langsscheur (bron: beeldbank RWS)]]
 +
 
 +
[[File:Scheur.jpg|200px|Langsscheur]]
 +
 
 +
[[File:Scheur2.png|200px|Scheur]]
 +
 
 +
[[File:Verzakt_fietspad_1.jpg|200px|Verzakt fietspad (beeld: Delfland)]]
 +
 
 +
|quality=
 +
red
 +
}}
 +
 
 +
==Kennis==
 +
*[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-1/ Cursus Dijkwacht 1, Deltares]
 +
*[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-2/ Cursus Dijkwacht 2, Deltares]
 +
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)]]
 +
 
 +
 
 +
==Hulpmiddelen==
 +
*[https://www.deltares.nl/nl/software/dijkpatrouille/ Serious game: Dijkpatrouille]   
 +
*monitoring van scheurbreedtes en -lengtes en hoogteverschillen;
 +
*[[Schaderegistratieformulieren | Schaderegistratieformulier “Scheuren” (WSRL) ]]
 +
*{{Digigids}};
 +
*[https://www.stowa.nl/sites/default/files/assets/PUBLICATIES/Publicaties%202012/STOWA%202012-14%20PIW%20technisch%20deel.pdf Inspectiewijzer waterkeringen, technisch deel (Handreiking inspecties waterkeringen, 2012)]
 +
 
 +
==Ervaringen==
 +
*dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen;

Huidige versie van 6 sep 2018 om 13:37


Schadebeelden sel.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Langsscheuren


Schadebeelden - Scheuren - Langsscheuren

Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Deze kunnen uitgroeien tot grotere breuken. Wanneer een scheur waarneembaar is, kan dit wijzen op instabiliteit (afschuiving) van het binnen- of buitentalud.

Langsscheuren zijn scheuren evenwijdig aan de lengte­ richting van de dijk. Deze kunnen onder andere onstaan als er een afschuiving plaatsvindt. Dan gaat het meestal om lange scheuren (lengte van ca. 10 m).

Scheuren zijn er diverse soorten en maten. Er zijn scheuren met en zonder hoogteverschil, oude en jonge scheuren. Hoe dieper de scheur des te gevaarlijker. De scheuren kunnen zich verder verbreden en verdiepen tot spleten. Bij golfoverslag of -overloop vullen de scheuren zich met water, wat extra waterdruk in de dijk oplevert.


Zaken waarop gelet dient worden bij inspectie en schademelding zijn:

  • de locatie van de scheur(en): teen, kruin, talud?;
  • de grootte van de scheuren: lengte, breedte en diepte;
  • de oriëntatie van de scheur(en): parallel met of haaks op de dijk?;
  • de aanwezigheid van water in de scheur(en);
  • is er sprake van een hoogteverschil tussen het gedeelte links en rechts van de scheur?;
  • geschatte leeftijd van de scheur: recent gevormd, doorgaande vervormingen of intussen al weer begroeid?

Langsscheur (bron: beeldbank RWS)

Langsscheur

Scheur

Verzakt fietspad (beeld: Delfland)


1 Kennis


2 Hulpmiddelen

3 Ervaringen

  • dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen;