Schadebeelden: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
Regel 45: Regel 45:
 
**[[Oppervlakkige schade aan buitentalud boven de waterlijn]]
 
**[[Oppervlakkige schade aan buitentalud boven de waterlijn]]
 
**[[Onderspoeling / uithollen buitenteen]]
 
**[[Onderspoeling / uithollen buitenteen]]
 +
*[[Omgevallen boom]]
 +
*[[Beschadiging bekleding binnentalud]]
 +
**[[Vertrapping talud]]
  
  
 +
*D. [[Uittredend water]]
 
**[[Verweking binnentalud, binnenteen of berm]]
 
**[[Verweking binnentalud, binnenteen of berm]]
*[[Uitredend water binnentalud]]
+
**[[Uitredend water binnentalud]]
*[[Uitredend water achterland]]
+
**[[Uitredend water achterland]]
*[[Vertroebeling van water]]
+
**[[Vertroebeling van water]]
 
**[[Vertroebeling]]
 
**[[Vertroebeling]]
 
**[[Zanduitspoelingen / zandmeevoerende wellen]]
 
**[[Zanduitspoelingen / zandmeevoerende wellen]]
Regel 57: Regel 61:
 
**[[Uitspoelen materiaal uit dijkkern]]
 
**[[Uitspoelen materiaal uit dijkkern]]
  
*[[Omgevallen boom]]
 
*[[Beschadiging bekleding binnentalud]]
 
**[[Vertrapping talud]]
 
  
*[[Menselijke of dierlijke activiteiten]]
+
*F. [[Overloop/overslag]]
 +
**[[Overloop]]
 +
**[[Overslag]]
 +
 
 +
 
 +
*G. [[Menselijke of dierlijke activiteiten]]
 
**[[Graverij]]
 
**[[Graverij]]
 
**[[Graverij door mensen / werkzaamheden]]
 
**[[Graverij door mensen / werkzaamheden]]
 +
 +
**[[Gaten]]
 +
**[[Hoop]]
 +
**[[Hol]]
 +
 +
 +
*H. [[Droogte/brand]]
 +
**[[Verdroogde/verbrande grasmat]]
 +
**[[Doogtescheuren]]
 +
 +
 +
*I. [[Drijvende objecten]]
 +
**[[Drijfvuil]]
 +
**[[Kruinend ijs]]
 +
**[[Aanvaring]]
  
  
*[[Overloop]]
+
*J. [[Bresvorming]]
*[[Bresvorming]]
+

Versie van 15 jul 2014 om 10:13

1 Schadebeeld / observaties

Een schadebeeld is een bepaalde visueel (met het blote oog) herkenbare, typerende vorm waarin zich een kwaliteitsvermindering van een (onderdeel van) een dijk kan manifesteren. Schadebeelden kunnen betrekking hebben op de afname van de conditie van de waterkering of op tekenen van een begin van een faalmechanisme. Tijdens een noodsituatie worden vaak diverse schadebeelden op dezelfde locatie min of meer gelijktijdig waargenomen. Dit geeft vaak meer inzicht in het daadwerkelijke faalmechanisme (zie paragraaf 3.3). Schadebeelden kunnen in verschillende omstandigheden worden geconstateerd:

  • Schadebeelden bij routinematige inspectie bij normale waterstanden hebben meestal betrekking op de conditie van de waterkering.
  • Bij werkzaamheden in of nabij de waterkering kan (tijdelijk) de conditie van de waterkering worden aangetast.
  • Bij dijkbewaking tijdens hoogwater wordt vooral gelet op schadebeelden die direct betrekking hebben op mogelijke faalmechanismen bij dit hoogwater. Het zal duidelijk zijn dat snel en adequaat reageren hier van groot belang is. Daarnaast dient men echter ook alert te zijn op schadebeelden die duiden op een conditie-afname van de waterkering. Dit kan echter worden bemoeilijkt omdat het voorland en het buitentalud dan meestal aan het zicht onttrokken zijn.


1.1 Categoriën en soorten

Bij het indelen van alle schadebeelden is gebruik gemaakt van de volgende clustering: