Scheur: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
 
(21 tussenliggende versies door 2 gebruikers worden niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
 +
{{CatNav}}
 +
{{Tegel
 +
 +
|terug=
 +
<div>
 +
 +
</div>
 +
 +
|verder=
 +
<div>
 +
*[[instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]]
 +
*[[piping]]
 +
*[[Opdrijven en Opbarsten]]
 +
*[[macro instabiliteit|macro-instabiliteit binnenwaarts]]
 +
*[[macro instabiliteit|macro-instabiliteit buitenwaarts]]
 +
*[[instabiliteit bekleding|instabiliteit bekleding buitentalud in geval van asfaltbekleding]]
 +
*[[afschuiving|afschuiving buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]]
 +
*[[externe invloeden|invloed niet-waterkerende objecten]]
 +
*[[menselijke activiteit| menselijke activiteit(graven aan binnenteen)]]
 +
*[[verkeersbelasting]]
 +
*[[aardschokken]]
 +
*[[droogte]]
 +
*[[zettingsverschillen| zettingsverschillen bij recent verzwaarde waterkeringen]]
 +
</div>
 +
 +
|categorie=
 +
Schadebeelden
 +
 +
|subcategorie=
 +
 +
 +
|intro=
 
Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Deze kunnen uitgroeien tot grotere breuken. Wanneer een scheur waarneembaar is, kan dit wijzen op  
 
Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Deze kunnen uitgroeien tot grotere breuken. Wanneer een scheur waarneembaar is, kan dit wijzen op  
 
instabiliteit van het binnen- of buitentalud.  
 
instabiliteit van het binnen- of buitentalud.  
  
==[[schadebeelden|Schadebeeld]] - [[scheur]]==
+
|img=
{| class='wikitable' style='width:100%;'
+
[[File:Scheur.jpg|200px|langsscheur]]
|style="width:15%;"| <!--this is the leftside-->
+
...
+
  
|style="padding:10px 15px;"| <!--main information-->
 
  
===Kennis===
+
|quality=
 +
red
 +
}}
 +
 
 +
[[Category:Schadebeelden]]
 +
 
 +
==Kennis==
 
Onder scheuren vallen diverse typen scheuren. Hierbij kan worden gedacht aan langs- of dwarsscheuren; scheuren met of zonder hoogteverschil en oude of jonge scheuren. Hoe dieper de scheur des te gevaarlijker. De scheuren kunnen zich verder verbreden en verdiepen tot spleten. Bij golfoverslag of -overloop vullen de scheuren zich met water, wat extra waterdruk in de dijk oplevert.
 
Onder scheuren vallen diverse typen scheuren. Hierbij kan worden gedacht aan langs- of dwarsscheuren; scheuren met of zonder hoogteverschil en oude of jonge scheuren. Hoe dieper de scheur des te gevaarlijker. De scheuren kunnen zich verder verbreden en verdiepen tot spleten. Bij golfoverslag of -overloop vullen de scheuren zich met water, wat extra waterdruk in de dijk oplevert.
 
  
 
Zaken waarop gelet dient worden bij inspectie en schademelding zijn:
 
Zaken waarop gelet dient worden bij inspectie en schademelding zijn:
Regel 22: Regel 56:
  
 
Meer informatie:
 
Meer informatie:
*[[cursus Dijkbewaking|cursus Dijkbewaking (deel 1 en deel 2), Deltares]]
+
*{{Dcursus}}
*[[Dijkbeoordeling|Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)]]
+
*[[Media:Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf|Dijkbeoordeling bij hoogwater (DWW, 1996)]]
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="width:98%; display:none;">
+
{{ExpertInfo
 
+
|content=
====Verdere verdieping:====
+
<div class="mw-collapsible-content">
+
 
*Kan lijken op andere dingen
 
*Kan lijken op andere dingen
 
*Scheuren ontstaan zo
 
*Scheuren ontstaan zo
 +
}}
  
</div>
+
==Hulpmiddelen==
</div>
+
*serious game "Dijkpatrouille", Deltares [https://www.deltares.nl/nl/software/dijkpatrouille/];  
 
+
===Hulpmiddelen===
+
*serious game "Dijkpatrouille", Deltares;  
+
 
*monitoring van scheurbreedtes en -lengtes en hoogteverschillen;
 
*monitoring van scheurbreedtes en -lengtes en hoogteverschillen;
 
*schaderegistratieformulier “Scheuren” van WSRL;
 
*schaderegistratieformulier “Scheuren” van WSRL;
*[http://digigids.hetwaterschapshuis.nl/dg/starter.php Digigids];
+
*{{Digigids}};
 
*Inspectiewijzers waterkeringen – technische Informatie uitvoering inspecties;
 
*Inspectiewijzers waterkeringen – technische Informatie uitvoering inspecties;
  
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="width:98%">
 
====Verdere verdieping:====
 
<div class="mw-collapsible-content">
 
*Achtergrond info voor experts
 
</div>
 
</div>
 
  
===Ervaringen===
+
==Ervaringen==
 
+
*dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen;
*standaard informatie
+
 
+
<div class="toccolours mw-collapsible mw-collapsed" style="width:98%">
+
====Verdere verdieping:====
+
<div class="mw-collapsible-content">
+
*Achtergrond info voor experts
+
</div>
+
</div>
+
 
+
|style="width:15%;"| <!--this is the righttside-->
+
==== Faalmechanismen ====
+
*[[instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]]
+
*[[opdrijven/opbarsten]]
+
*[[piping]]
+
*[[opdrijven|opdrijven/opbarsten]]
+
*[[macro instabiliteit|macro-instabiliteit binnenwaarts]]
+
*[[macro instabiliteit|macro-instabiliteit buitenwaarts]]
+
*[[instabiliteit bekleding|instabiliteit bekleding buitentalud in geval van asfaltbekleding]]
+
*[[afschuiving|afschuiving buitentalud door snelle daling buitenwaterstand na hoogwater]]
+
*[[externe invloeden|invloed niet-waterkerende objecten]]
+
*[[menselijke activiteit| menselijke activiteit(graven aan binnenteen)]]
+
*[[verkeersbelasting]]
+
*[[aardschokken]]
+
*[[droogte]]
+
*[[zettingsverschillen| zettingsverschillen bij recent verzwaarde waterkeringen]]
+
|}
+

Huidige versie van 2 jun 2015 om 16:17


Schadebeelden.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Scheur


Schadebeelden - Scheur

Onder scheuren worden barsten, kloven en spleten in of langs de dijk verstaan. Deze kunnen uitgroeien tot grotere breuken. Wanneer een scheur waarneembaar is, kan dit wijzen op instabiliteit van het binnen- of buitentalud.

langsscheur


1 Kennis

Onder scheuren vallen diverse typen scheuren. Hierbij kan worden gedacht aan langs- of dwarsscheuren; scheuren met of zonder hoogteverschil en oude of jonge scheuren. Hoe dieper de scheur des te gevaarlijker. De scheuren kunnen zich verder verbreden en verdiepen tot spleten. Bij golfoverslag of -overloop vullen de scheuren zich met water, wat extra waterdruk in de dijk oplevert.

Zaken waarop gelet dient worden bij inspectie en schademelding zijn:

  • de locatie van de scheur(en): in de teen?; in de kruin?; in het talud?;
  • de grootte van de scheuren: lengte, breedte en diepte;
  • de oriëntatie van de scheur(en): parallel met of haaks op de dijk?;
  • de aanwezigheid van water in de scheur(en);
  • is er sprake van een hoogteverschil tussen het gedeelte links en rechts van de scheur?;
  • geschatte leeftijd van de scheur: recent gevormd of intussen al weer begroeid?

Meer informatie:


Verdere verdieping:
  • Kan lijken op andere dingen
  • Scheuren ontstaan zo


2 Hulpmiddelen

  • serious game "Dijkpatrouille", Deltares [1];
  • monitoring van scheurbreedtes en -lengtes en hoogteverschillen;
  • schaderegistratieformulier “Scheuren” van WSRL;
  • Digigids;
  • Inspectiewijzers waterkeringen – technische Informatie uitvoering inspecties;


3 Ervaringen

  • dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen;