Verzwaring van binnenteen

Uit Delta Noodmaatregelen
Versie door Mats (Overleg | bijdragen) op 3 jul 2014 om 10:30

(wijz) ← Oudere versie | Huidige versie (wijz) | Nieuwere versie → (wijz)

Ga naar: navigatie, zoeken


Schadebeelden.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Verzwaring van binnenteen



Om de dijk meer tegendruk te geven een verzwaring aan de binnenteen van de dijk worden aangebracht. Dit gebeurt met waterdoorlatend materiaal, zoals bijv. zand of zandzakken om ervoor te zorgen dat eventueel opgesloten water uit de dijk kan stromen en omdat dit materiaal beter voorhanden is en ook bij slecht weer relatief eenvoudig is te verwerken.


1 Kennis

Om de dijk meer tegendruk te geven een verzwaring aan de binnenteen van de dijk worden aangebracht. Dit gebeurt met waterdoorlatend materiaal, zoals bijv. zand of zandzakken om ervoor te zorgen dat eventueel opgesloten water uit de dijk kan stromen en omdat dit materiaal beter voorhanden is en ook bij slecht weer relatief eenvoudig is te verwerken. De grasmat kan heel gelaten worden in verband met de bereikbaarheid van de locatie voor grondverzet materieel. Veelal wordt een (waterdoorlatend) grond scheidend doek aan ge bracht op het oorspronkelijk maaiveld. De bermen moeten vanaf beneden naar boven worden aangebracht, dus beginnend aan de dijkteen. De grasbekleiding op het binnentaldud waar de berm aansluit op de dijk moet wel worden verwijderd en liefst worden ingekast. Dit omdat de noodmaatregel veelal een permanente maatregel wordt. De bermdikte moet zodanig zijn dat het materiaal niet zo hoog wordt opgezet dat er een extra belasting op het binnentalud wordt aangebracht. Dit kan de afschuiving bevorderen. Anderzijds moet de berm dik genoeg zijn om voldoende steundruk te kunnen geven. De dikte en lengte van de berm zijn afhankelijk van de vorm van de dijk, type belasting en de vorm (omvang) van het kritieke afschuifvlak en kan het best bepaald worden op basis van een paar indicatieve stabiliteitsberekeningen. Wanneer er belendingen nabij de teen van de waterkering staan moet worden afgewogen of hier de verzwaring nodig is, zo ja dan dient met schade aan de belendingen rekening te worden gehouden.

De transportroute voor het zand en dergelijk om de verzwaring aan te brengen dient op polderniveau te worden gevonden. Het materiaal kan beter niet vanaf de dijkweg worden aangevoerd omdat de extra belasting van dit zandtransport op een dijk zal leiden tot een afname van de sterkte.

Cursus Dijkwacht 2 Deltares Diverse Leidraden en Technische rapporten van de TAW


Verdere verdieping:

In principe is deze maatregel voor alle type keringen gelijk alleen verschillen de afmetingen van de noodmaatregel sterk. Bij boezemkeringen zijn kleinere aanvullingen vaak al voldoende. Daar in tegen is het bij regionale keringen meerder malen gebeurd dat de berm te dik is aangebracht en dan nog voor een deel nadelig op de stabiliteit werk.


2 Hulpmiddelen

Waakvlam contracten met aannemers Gronddepot en noodmateriaal (bigbags of zandzakken, doek) Inhoudelijk kennis bij de beheerder van het betreffende dijkvak

3 Ervaringen

Water tegen de dijk 1993 Water tegen de dijk 1988 Daarnaast zijn er ook bij diverse regionale keringen (b.v. HHS Delfland en AGV) noodmaatregelen aangebracht.

Verdere verdieping:

4 Kentallen

De bermlengte en bermdikte kunnen het best gedimensioneerd worden met een computer programma als D-geostability, Hierbij dient een optimum te worden gezocht tussen functionaliteit, beschikbare vrije ruimte, beschikbaar materiaal en materieel in relatie tot mogelijk meerdere locaties