Verhoging stabiliteit door het plaatsen van big bags: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
Regel 19: Regel 19:
  
 
|intro=
 
|intro=
 +
Wanneer in de dijk scheurvorming ontstaat wat kan worden toegekend aan het bezwijkmechanisme macro-stabiliteit, kan het evenwicht worden verhoogd door het aanbrengen van big bags (contragewicht).
 +
 +
 +
De big bags moeten echter wel zodanig worden aangebracht dat deze te allen tijde het evenwicht van de dijk verbeterd! Hiervoor zijn vooral de locatie en hoogte van de big bags van belang. Big bags die te hoog tegen de dijk worden gelegd kunnen het faallmechanisme mogelijk versterkten. Hiervoor is het van belang om enig inzicht in het optredende faalmechanisme te verkrijgen en inzicht te krijgen in de grote en vorm van de glijcirkel. Hiervoor moeten modelschematisaties worden opgesteld op basis van eenvoudig te ontsluiten data. Denk hierbij aan Flymap-data, DAM-gegevens, BRO-gegevens en straks vanuit de toetsing Stochastische Ondergrond Schematisaties (SOS) grondwatergegevens. Op basis van deze data kan een eenvoudige schematisatie worden opgesteld op basis waarvan met computerprogramma’s indicatieve stabiliteitsanalyses kunnen worden gemaakt. Uit deze analyses moet in principe volgen dat direct na het aanbrengen van de voorziene berm (zonder dat er van enige consolidatie wordt uitgegaan) de stabiliteit toeneemt.
  
  
Regel 35: Regel 39:
 
*WS Groot-Salland heeft hiervoor een factsheet standaard noodmaatregelen STBI.5.2/STBU.3.2 “Gewicht aanbrengen (big bags)” met kengetallen opgesteld.
 
*WS Groot-Salland heeft hiervoor een factsheet standaard noodmaatregelen STBI.5.2/STBU.3.2 “Gewicht aanbrengen (big bags)” met kengetallen opgesteld.
 
*[[Media:HO707_procedure_plaatsen_big_bags.pdf|Procedure plaatsen Big bags WSRL]]
 
*[[Media:HO707_procedure_plaatsen_big_bags.pdf|Procedure plaatsen Big bags WSRL]]
*Kentallen voor gebruik, echter geen rekenregels bekend.
+
*Kentallen voor gebruik
 +
*Flymap data, DAM gegevens, BRO gegevens en straks vanuit de toetsing Stochastische Ondergrond Schematisaties (SOS) grondwatergegeven.  
 +
*Stabiliteitsberekeningssofware, zoals D-geostability
 +
 
  
 
==Ervaringen==
 
==Ervaringen==
 
*Is aanwezig (dient nader te worden benoemd, onder andere oefeningen)
 
*Is aanwezig (dient nader te worden benoemd, onder andere oefeningen)

Versie van 14 nov 2014 om 14:51


Schadebeelden.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering sel.png
Uitvoering.png


Verhoging stabiliteit door het plaatsen van big bags


Dimensionering - Verhoging stabiliteit door het plaatsen van big bags

Wanneer in de dijk scheurvorming ontstaat wat kan worden toegekend aan het bezwijkmechanisme macro-stabiliteit, kan het evenwicht worden verhoogd door het aanbrengen van big bags (contragewicht).


De big bags moeten echter wel zodanig worden aangebracht dat deze te allen tijde het evenwicht van de dijk verbeterd! Hiervoor zijn vooral de locatie en hoogte van de big bags van belang. Big bags die te hoog tegen de dijk worden gelegd kunnen het faallmechanisme mogelijk versterkten. Hiervoor is het van belang om enig inzicht in het optredende faalmechanisme te verkrijgen en inzicht te krijgen in de grote en vorm van de glijcirkel. Hiervoor moeten modelschematisaties worden opgesteld op basis van eenvoudig te ontsluiten data. Denk hierbij aan Flymap-data, DAM-gegevens, BRO-gegevens en straks vanuit de toetsing Stochastische Ondergrond Schematisaties (SOS) grondwatergegevens. Op basis van deze data kan een eenvoudige schematisatie worden opgesteld op basis waarvan met computerprogramma’s indicatieve stabiliteitsanalyses kunnen worden gemaakt. Uit deze analyses moet in principe volgen dat direct na het aanbrengen van de voorziene berm (zonder dat er van enige consolidatie wordt uitgegaan) de stabiliteit toeneemt.


1 Kennis

2 Hulpmiddelen

  • WS Groot-Salland heeft hiervoor een factsheet standaard noodmaatregelen STBI.5.2/STBU.3.2 “Gewicht aanbrengen (big bags)” met kengetallen opgesteld.
  • Procedure plaatsen Big bags WSRL
  • Kentallen voor gebruik
  • Flymap data, DAM gegevens, BRO gegevens en straks vanuit de toetsing Stochastische Ondergrond Schematisaties (SOS) grondwatergegeven.
  • Stabiliteitsberekeningssofware, zoals D-geostability


3 Ervaringen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd, onder andere oefeningen)