Schadebeelden: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[ongecontroleerde versie][ongecontroleerde versie]
Regel 12: Regel 12:
 
* Bij dijkbewaking tijdens hoogwater wordt vooral gelet op schadebeelden die direct betrekking hebben op mogelijke faalmechanismen bij dit hoogwater. Het zal duidelijk zijn dat snel en adequaat reageren hier van groot belang is. Daarnaast dient men echter ook alert te zijn op schadebeelden die duiden op een conditie-afname van de waterkering. Dit kan echter worden bemoeilijkt omdat het voorland en het buitentalud dan meestal aan het zicht onttrokken zijn.
 
* Bij dijkbewaking tijdens hoogwater wordt vooral gelet op schadebeelden die direct betrekking hebben op mogelijke faalmechanismen bij dit hoogwater. Het zal duidelijk zijn dat snel en adequaat reageren hier van groot belang is. Daarnaast dient men echter ook alert te zijn op schadebeelden die duiden op een conditie-afname van de waterkering. Dit kan echter worden bemoeilijkt omdat het voorland en het buitentalud dan meestal aan het zicht onttrokken zijn.
  
===Types schadebeelden===
+
 
 +
===Categoriën en soorten===
 
Bij het indelen van alle schadebeelden is gebruik gemaakt van de volgende clustering:
 
Bij het indelen van alle schadebeelden is gebruik gemaakt van de volgende clustering:
*[[Vervormingen (overzicht)|Vervormingen]]
+
*A. [[Vervormingen]]
**[[Vervormingen]]
+
 
**[[Verzakkingen]]
 
**[[Verzakkingen]]
**[[Verweking binnentalud, binnenteen of berm]]
+
**[[Afschuivingen]]
 +
 
 
**[[Afgeschoven binnentalud]]
 
**[[Afgeschoven binnentalud]]
 
**[[Oppervlakkig afschuiven of lokaal beperkte afschuiving buitentalud]]
 
**[[Oppervlakkig afschuiven of lokaal beperkte afschuiving buitentalud]]
**[[Horizontale verplaatsing]]
 
 
**[[Afschuiving buitentalud met of zonder voorafgaande scheurvorming]]
 
**[[Afschuiving buitentalud met of zonder voorafgaande scheurvorming]]
  
*[[Scheuren]]
+
**[[Horizontale verplaatsing]]
 +
**[[Opbolling, afdrukken, opbarsten]]
 +
 
 +
 
 +
*B. [[Scheuren]]
 
**[[scheur]]
 
**[[scheur]]
  
*[[Opbolling, afdrukken, opbarsten]]
+
**[[Langsscheuren]]
 +
**[[Dwarsscheuren]]
 +
**[[Craquelé]]
 +
 
 +
 
 +
*C. [[Beschadigingen]]
 +
**[[Beschadiging grasbekleding buitentalud bij boezemkade]]
 +
**[[Beschadiging bekleding]]
 +
**[[Erosie en afslag buitentalud]]
 +
**[[Ontgrondingskuilen als gevolg van ontworteling]]
 +
 
 +
 
 +
*[[Beschadigingen buitentalud]]
 +
**[[Oppervlakkige schade aan buitentalud boven de waterlijn]]
 +
**[[Onderspoeling / uithollen buitenteen]]
 +
 
 +
 
 +
**[[Verweking binnentalud, binnenteen of berm]]
 
*[[Uitredend water binnentalud]]
 
*[[Uitredend water binnentalud]]
 
*[[Uitredend water achterland]]
 
*[[Uitredend water achterland]]
Regel 44: Regel 65:
 
**[[Graverij door mensen / werkzaamheden]]
 
**[[Graverij door mensen / werkzaamheden]]
  
*[[Beschadigingen buitentalud]]
 
**[[Beschadiging bekleding]]
 
**[[Oppervlakkige schade aan buitentalud boven de waterlijn]]
 
**[[Erosie en afslag buitentalud]]
 
**[[Onderspoeling / uithollen buitenteen]]
 
**[[Beschadiging grasbekleding buitentalud bij boezemkade]]
 
  
 
*[[Overloop]]
 
*[[Overloop]]
 
*[[Bresvorming]]
 
*[[Bresvorming]]

Versie van 15 jul 2014 om 10:59

1 Schadebeeld / observaties

Een schadebeeld is een bepaalde visueel (met het blote oog) herkenbare, typerende vorm waarin zich een kwaliteitsvermindering van een (onderdeel van) een dijk kan manifesteren. Schadebeelden kunnen betrekking hebben op de afname van de conditie van de waterkering of op tekenen van een begin van een faalmechanisme. Tijdens een noodsituatie worden vaak diverse schadebeelden op dezelfde locatie min of meer gelijktijdig waargenomen. Dit geeft vaak meer inzicht in het daadwerkelijke faalmechanisme (zie paragraaf 3.3). Schadebeelden kunnen in verschillende omstandigheden worden geconstateerd:

  • Schadebeelden bij routinematige inspectie bij normale waterstanden hebben meestal betrekking op de conditie van de waterkering.
  • Bij werkzaamheden in of nabij de waterkering kan (tijdelijk) de conditie van de waterkering worden aangetast.
  • Bij dijkbewaking tijdens hoogwater wordt vooral gelet op schadebeelden die direct betrekking hebben op mogelijke faalmechanismen bij dit hoogwater. Het zal duidelijk zijn dat snel en adequaat reageren hier van groot belang is. Daarnaast dient men echter ook alert te zijn op schadebeelden die duiden op een conditie-afname van de waterkering. Dit kan echter worden bemoeilijkt omdat het voorland en het buitentalud dan meestal aan het zicht onttrokken zijn.


1.1 Categoriën en soorten

Bij het indelen van alle schadebeelden is gebruik gemaakt van de volgende clustering: