Macro-instabiliteit binnenwaarts: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav\2}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
Regel 9: Regel 9:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[Teensloot dempen met zand]] (XXX)
+
*[[Teensloot dempen met zand]]  
 
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]]
 
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]]
 
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]]
 
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]]
*[[Verzwaring van binnenteen]](XI)
+
*[[Verzwaring van binnenteen]]
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]](XXI)
+
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]]
*[[Lokale afschuivingen opvullen]] (XXIII)
+
*[[Lokale afschuivingen opvullen]]  
*[[Bescherming binnentalud en kruin met folie of geotextiel verzwaard met zandzakken]] (X)
+
*[[Bescherming binnentalud en kruin met folie of geotextiel verzwaard met zandzakken]]  
*Afschuiving afdekken met filterdoek (geotextiel) ter voorkoming van erosie en uitspoeling gronddeeltjes, waarbij kwelwater door de dijk wel kan worden afgevoerd. (X)
+
*Afschuiving afdekken met filterdoek (geotextiel) ter voorkoming van erosie en uitspoeling gronddeeltjes, waarbij kwelwater door de dijk wel kan worden afgevoerd.
*[[Afdichten waterintredepunt aan buitentalud]] (XIII).
+
*[[Afdichten waterintredepunt aan buitentalud]]  
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]] (XXVIII)
+
*[[Steunen binnentalud met zandzakken]]  
*[[Stabiliteitsberm aanleggen]] (XXXI)
+
*[[Stabiliteitsberm aanleggen]]  
*[[Verkeersmaatregelen]] (XXXV)
+
*[[Verkeersmaatregelen]]  
 
</div>
 
</div>
  
Regel 30: Regel 30:
  
 
|intro=
 
|intro=
Sterkte neemt af als gevolg van hogere waterspanningen in ondergrond en dijklichaam. Het evenwicht van het grondlichaam is niet meer aanwezig. Ook graven aan binnenteen en belasting van de kruin werken stabiliteitsverminderend. Stabiliteitsproblemen worden zichtbaar in vorm van scheuren met hoogteverschil in kruin en binnentalud. Afschuiving wordt zichtbaar door progressieve toename scheurvorming en plaatselijke kruindaling. Vaak zullen in gelijktijdig of in later stadium vervormingen, opbolling of scheuren zichtbaar zijn binnendijks Na de eerste afschuiving is de waterkering soms nog waterkerend. Het is daarom van belang de reststerkte te beschermen. Het talud van de resterende kruin is meestal steil en onbeschermd en daarom gevoelig voor erosie door overheen stromend of overheenslaand water. Als gevolg van een hoge freatische lijn die ter plaatse van het onbeschermde deel van  het talud van de restkruin uittreedt kunnen gronddeeltjes worden uitgespoeld (microinstabiliteit). Verder is ook aantasting van het binnentalud als gevolg van bebouwing en bomen mogelijk.
+
Bij macro-instabiliteit binnenwaarts is het evenwicht van het grondlichaam is niet meer aanwezig. De sterkte van de grond neemt af als gevolg van hogere waterspanningen in de ondergrond en het dijklichaam. Ook graverij aan de binnenteen en belasting van de kruin werken stabiliteitsverminderend. Stabiliteitsproblemen worden zichtbaar in vorm van scheuren met hoogteverschil in kruin en binnentalud. Afschuiving wordt zichtbaar door progressieve toename scheurvorming en plaatselijke kruindaling. Vaak zullen in gelijktijdig of in later stadium vervormingen, opbolling of scheuren zichtbaar zijn binnendijks.
 +
 
 +
Na de eerste afschuiving is de waterkering soms nog waterkerend. Het is daarom van belang de reststerkte te beschermen. Het talud van de resterende kruin is meestal steil en onbeschermd en daarom gevoelig voor erosie door overheen stromend of overheenslaand water. Als gevolg van een hoge freatische lijn die ter plaatse van het onbeschermde deel van  het talud van de restkruin uittreedt kunnen gronddeeltjes worden uitgespoeld ([[microinstabiliteit]]). Verder is ook aantasting van het binnentalud als gevolg van bebouwing en bomen mogelijk.
 +
 
 +
 
 +
Bij (met name) regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud.
  
 
|img=
 
|img=
Regel 40: Regel 45:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
 
+
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2 (Deltares)]
*Cursus “Dijkbewaking Deel 2”, Deltares
+
 
*TR Macrostabiliteit (concept)
 
*TR Macrostabiliteit (concept)
*TR Waterkerende grondconstructies (TAW juni 2001)
+
*[http://www.helpdeskwater.nl/algemene-onderdelen/structuur-pagina%27/zoeken-site/@6884/lr134/ TR Waterkerende grondconstructies(TAW juni 2001)]
*Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs)
+
*[[Media:Waterkeringen(HTS).pdf | Waterkeringen (Collegedictaat t.b.v. HTS onderwijs)]]
*“Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)
+
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]
  
{{ExpertInfo
 
|content=
 
*Bij (met name) regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud.
 
}}
 
  
 
==Hulpmiddelen==
 
==Hulpmiddelen==
Regel 56: Regel 56:
  
 
==Ervaringen==
 
==Ervaringen==
*“Dijkbeoordeling bij hoogwater” (DWW, 1996)
+
*[[Media: Dijkbeoordeling bij hoogwater.pdf | Dijkbeoordeling bij hoogwater]]

Versie van 23 okt 2014 om 13:58

Sjabloon:CatNav\2


Macro-instabiliteit binnenwaarts


Faalmechanisme - Instabiliteit - Macro-instabiliteit binnenwaarts

Bij macro-instabiliteit binnenwaarts is het evenwicht van het grondlichaam is niet meer aanwezig. De sterkte van de grond neemt af als gevolg van hogere waterspanningen in de ondergrond en het dijklichaam. Ook graverij aan de binnenteen en belasting van de kruin werken stabiliteitsverminderend. Stabiliteitsproblemen worden zichtbaar in vorm van scheuren met hoogteverschil in kruin en binnentalud. Afschuiving wordt zichtbaar door progressieve toename scheurvorming en plaatselijke kruindaling. Vaak zullen in gelijktijdig of in later stadium vervormingen, opbolling of scheuren zichtbaar zijn binnendijks.

Na de eerste afschuiving is de waterkering soms nog waterkerend. Het is daarom van belang de reststerkte te beschermen. Het talud van de resterende kruin is meestal steil en onbeschermd en daarom gevoelig voor erosie door overheen stromend of overheenslaand water. Als gevolg van een hoge freatische lijn die ter plaatse van het onbeschermde deel van het talud van de restkruin uittreedt kunnen gronddeeltjes worden uitgespoeld (microinstabiliteit). Verder is ook aantasting van het binnentalud als gevolg van bebouwing en bomen mogelijk.


Bij (met name) regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud.

Faalmechanisme macro-instabiliteit binnenwaarts


1 Kennis


2 Hulpmiddelen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd)

3 Ervaringen