Afschuiven van het binnentalud: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
 
Regel 17: Regel 17:
 
<div>
 
<div>
 
*[[Verzwaring van binnenteen]]  
 
*[[Verzwaring van binnenteen]]  
*[[Stabiliteitsberm aanleggen]]  
+
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]]  
 
*[[Bevorderen afvoer kwelwater]]  
 
*[[Bevorderen afvoer kwelwater]]  
 
*[[Aanleg filterconstructie als steunberm]]  
 
*[[Aanleg filterconstructie als steunberm]]  
*[[Stabilisatie binnentalud met steunberm]]
 
 
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]]  
 
*[[Herstel afgeschoven binnentalud]]  
 
*[[Lokale afschuivingen opvullen]]  
 
*[[Lokale afschuivingen opvullen]]  

Huidige versie van 5 sep 2018 om 09:51


Schadebeelden.png
Faalmechanismen sel.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Afschuiven van het binnentalud


Faalmechanisme - Instabiliteit - Afschuiven van het binnentalud

Afschuiving van het binnentalud kan ontstaan ten tijde van lang aanhouden hoogwater door een toename van de waterspanningen en afname van de schuifweerstand in het afschuifvlak. Deze kondigen zich aan door scheuren (parallel, haaks of schuin t.o.v. de dijk), zettingen of tweedimensionale zakkingen van kruin en talud. Oorzaak zijn veranderingen in de inwendige structuur van de dijk die door het uitspoelen van fijne delen (suffosie) ontstaan.


Zeedijken

  • Een stormvloed aan zee duurt hooguit enkele dagen met een piek van enkele uren. Hierdoor krijgt het water geen tijd om ver in de dijk door te stromen. Afschuiven van het binnentalud krijgt daarom bij zeedijken weinig kans.
  • Bij regionale keringen kan ook intensieve en langdurige neerslag leiden tot het afschuiven van het binnentalud.


1 Kennis


2 Hulpmiddelen

  • Is aanwezig (dient nader te worden benoemd)

3 Ervaringen