Afgeschoven binnentalud: verschil tussen versies

Uit Delta Noodmaatregelen
Ga naar: navigatie, zoeken
[gecontroleerde versie][gecontroleerde versie]
 
(10 tussenliggende versies door één gebruiker worden niet weergegeven)
Regel 1: Regel 1:
{{CatNav}}
+
{{CatNav|1}}
 
{{Tegel
 
{{Tegel
  
Regel 9: Regel 9:
 
|verder=
 
|verder=
 
<div>
 
<div>
*[[Instabiliteit (afschuiven binnentalud) door infiltratie toplaag binnentalud van overstromend water bij een combinatie van hoge waterstand en bij overslag]]
+
*[[Instabiliteit door infiltratie in toplaag binnentalud bij overslag]]
*[[Opdrijven en Opbarsten]] (hydraulisch grondbreuk) bij dijkteen
+
*[[Opdrijven en Opbarsten]]  
*[[Opdrijven en Opbarsten]] (drukstaf)
+
*[[Macro-instabiliteit binnenwaarts]]
*[[macro-instabiliteit binnenwaarts]]
+
*[[Macro-instabiliteit buitenwaarts]]
*[[macro-instabiliteit buitenwaarts]]
+
*[[Microinstabiliteit]]
*[[Micro instabiliteit]]
+
*[[Instabiliteit bekleding buitentalud]]
*[[instabiliteit bekleding buitentalud]]
+
*[[Zettingsvloeiing]]
*[[zettingsvloeiing]]
+
*[[Menselijke activiteit]]
*[[afschuiving buitentalud door snelle daling buitenwaterstand]]
+
*[[Drijfvuil]]
*[[menselijke activiteit]] (afgraven aan teen)
+
*[[IJsgang en kruiend ijs ]]
*[[drijfvuil beschadigt buitenteen]]
+
*[[Droogte]]
*[[ijsgang/kruiend ijs beschadigt buitenteen]]
+
*[[droogte]]
+
  
 
</div>
 
</div>
Regel 32: Regel 30:
  
 
|intro=
 
|intro=
Afschuiven is het verschijnsel waar een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift en zo tot een ernstige verzwakking van het grondlichaam kan leiden.  
+
Afschuiven is het verschijnsel waarbij een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift. Dit kan tot ernstige verzwakking van de dijk leiden.  
  
 +
Afschuivingen kunnen optreden als gevolg van hoge waterstanden in de rivier en/of hoge verkeersbelasting op de kruin. Ook als gevolg van een tijdelijke ophoging of een periode met intensieve en/of langdurige neerslag kan een afschuiving van het binnentalud optreden. Dit laatste geldt met name voor regionale keringen.
  
 +
 +
Hoge waterdrukken kunnen in het talud ontstaan als gevolg de ondoolatende eigenschappen van de deklaag. Bij een hoge freatisch niveau (waterstand) in de dijk en/of stromingsdruk ontstaat er een sterke druk op deklaag van talud. Hierdoor kan deze deklaag los komen. Hoge waterspanningen zorgen ook voor een afname van de sterkte van het talud.
 +
 +
Als men tot maateregelen overgaat, dient man de afwatering niet te hinderen en extra belasting van de dijk door verkeerslasten te vermijden.
  
 
|img=
 
|img=
 +
[[File:WSRL_binnentalud.JPG|200px|Beeld WSRL (digigids)]]
  
 +
[[File:Afschuiving.png|200px|Afschuiving binnentalud (bron: DWW van RWS)]]
 +
 +
[[File:Stein.png|200px|Stein (2004)]]
  
 
|quality=
 
|quality=
Regel 44: Regel 51:
  
 
==Kennis==
 
==Kennis==
Treedt op bij hoge rivierwaterstand en/of hoge verkeersbelasting. Ook bij tijdelijke ophoging, waardoor kade uiteindelijk gaat bezwijken. Oorzaak is hoge waterdruk op talud als gevolg van te dicht materiaal in deklaag. Als gevolg van hoge freatische lijn en stromingsdruk ontstaat sterke druk op deklaag van talud. Bij (veelal regionale) keringen kan een periode met intensieve of langdurige neerslag ook leiden tot afschuiven van het binnentalud.
+
*[https://www.deltares.nl/nl/academy/dijkwacht-2/ Cursus Dijkwacht 2, Deltares]
  
De afwatering dient niet gehinderd te worden en extra belasting van de dijk door verkeerslasten dient te worden vermeden.
 
 
 
*[http://www.deltares.nl/nl/cursus/108381/dijkwacht-1/339909 Cursus dijkbewaking deel 2, Deltares]
 
  
 
==Hulpmiddelen==
 
==Hulpmiddelen==
 
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]]
 
*[[Media: Instruktion zur Deichverteidigung.pdf | Instruktion zur Deichverteidigung]]
*Schaderegistratieformulier “vervormingen” WSRL
+
*[http://digigids.hetwaterschapshuis.nl/ Digigids]
 +
*[[Schaderegistratieformulieren | Schaderegistratieformulier “Vervormingen” (WSRL) ]]
 +
 
  
 
==Ervaringen==
 
==Ervaringen==
*dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen
+
*Dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen

Huidige versie van 11 sep 2018 om 16:25


Schadebeelden sel.png
Faalmechanismen.png
Noodmaatregelen.png
Dimensionering.png
Uitvoering.png


Afgeschoven binnentalud


Schadebeelden - Vervormingen - Afgeschoven binnentalud

Afschuiven is het verschijnsel waarbij een deel van het talud langs een glijvlak naar beneden schuift. Dit kan tot ernstige verzwakking van de dijk leiden.

Afschuivingen kunnen optreden als gevolg van hoge waterstanden in de rivier en/of hoge verkeersbelasting op de kruin. Ook als gevolg van een tijdelijke ophoging of een periode met intensieve en/of langdurige neerslag kan een afschuiving van het binnentalud optreden. Dit laatste geldt met name voor regionale keringen.


Hoge waterdrukken kunnen in het talud ontstaan als gevolg de ondoolatende eigenschappen van de deklaag. Bij een hoge freatisch niveau (waterstand) in de dijk en/of stromingsdruk ontstaat er een sterke druk op deklaag van talud. Hierdoor kan deze deklaag los komen. Hoge waterspanningen zorgen ook voor een afname van de sterkte van het talud.

Als men tot maateregelen overgaat, dient man de afwatering niet te hinderen en extra belasting van de dijk door verkeerslasten te vermijden.

Beeld WSRL (digigids)

Afschuiving binnentalud (bron: DWW van RWS)

Stein (2004)


1 Kennis


2 Hulpmiddelen


3 Ervaringen

  • Dijkbewakingsoefeningen en praktijkervaring bij waterschappen